Voksegleder i sponsormarkedet
Sponsormarkedet vokser
I følge Sponsor- og Eventforeningen er sponsing på vei til å bli Norges nest største reklamekanal i 2015. Ved å passere omsetningen til dagspresse ser sponsing ut til å bli kanal nummer to i år, med internett på første plass. Etter sponsing, kommer TV på en fjerdeplass og eventmarketing på femte plassen.Sponsormarkedet øker i 2014 til 4, 364 milliarder – hvilket tilsier en økning på 5,5. Sponsing blir stadig viktigere som kommunikasjonskanal, skriver Sponsor- og Eventforeningen.
«Det ligger oftere enn før en klar strategi bak valg av sponsorobjekter, og to av tre sponsorer oppgir at sponsing er en viktig del av bedriftens totale markedskommunikasjon. Denne stadige profesjonaliseringen av bransjen gjør at sponsing vil fortsette å ta markedsandeler», sier analysesjef i Sponsor Insight Fredrik Thune-Larsen til Sponsor- og Eventforeningen.
Vekst i Heia De Som Vinner
Heia de som vinner vokser også kraftig, dog ikke direkte knyttet til veksten i bransjen.
«Vi gikk inn i 2015 med dobling på alle områder. 2014 endte godt, og vi la hårete mål for 2015. Dette ser vi ut til å oppnå. Dette er både morsomt og utfordrende. Det å drive et helhetlig sponsorbyrå er vanskelig. Vi skal være gode innen alle aktiveringsdimensjoner og evne å serve sponsorer og objekter innen idrett, kultur, festivaler/events, sosio og mer til. Hele tiden.
Samtidig så utvikler sponsingen i Norge seg. Om ikke raskt, så godt. Sponsorenes, og objektenes, ønske om tydelige og gode kampanjer og resultater, krever en mye mer helhetlig tilnærming enn tidligere. Dette har vi etterlyst lenge, dette er vi glade for, dette er vi tjent med, men det krever også mer av oss. Kundeveksten fordrer ansettelser, ansettelsene er ene og alene tuftet på leveringskrav, ikke vekstambisjoner,» forteller byråleder Henning Handå.
Flotte folk
Nye tilskudd i HEIA er blant annet rådgiver Pål Løwe, med markedsbakgrunn fra Ark, Akademika og Bladcentralen. Prosjektleder Rune Lundby har lang erfaring som prosjektleder og produsent for festivaler innenfor kulturfeltet, deriblant Festspillene i Nord-Norge. Han har også mange års erfaring med ledelse, lederutvikling og organisasjonsbygging fra Posten Norge BA og ulike kulturorganisasjoner. Prosjektleder Nicoline Sundt er utdannet innen business og teknologi fra Universidad Ramon Llull i Barcelona og kommer fra stillingen kommunikasjonsansvarlig/prosjektleder i Oslo Maraton.