Vet du egentlig hva kundene gjør i butikken din?
Netthandel i Norge har økt dramatisk i flere kategorier, og konkurransen om kundene har aldri vært større. For mange kategorier er “floor traffic” (kunder inn døren) vesentlig lavere enn for snaue 12 måneder siden. Kundereisen endres og kravet til butikken og medarbeiderne øker – og vil øke enda mer fremover.
Mennesker har dårligere tid, de er langt inne i beslutningen før de når dørstokken. Tidsklemma, Google, hjemmesider og dialog gjennom kundeklubber er noe av forklaringen på lavere besøkstall.
Kundereisen endres og kravet til butikken og medarbeiderne øker
Med færre kunder inn døren, og samtidig et helt nytt nivå i priskonkurransen, må kravet til butikkopplevelse og konvertering økes vesentlig for å opprettholde markedsandelen.
Det kan være små detaljer som påvirker handleopplevelsen, men dessverre ser man også at det kan være store og vesentlige kvalitetsavvik i butikkleddet. De beste har tatt grep og har god innsikt i egen butikkdrift, men mange tar fortsatt ikke ut hele potensialet som ligger i de besøkende kundene. Ofte gir et kundebesøk store muligheter for å skape gjenbesøk, og dermed mer- og oppsalg.
Hvordan fungerer egentlig butikken din?
Er medarbeiderne så ”på” som du vil de skal være? Oppfører kunden seg slik du tror? Er varene plassert riktig? Er tilbudsplakatene synlige nok? Dette er fortsatt svært viktige spørsmål.
Når man planlegger en butikk, baserer man seg ofte på tidligere erfaringer og et allerede definert konsept. Det er her fellene ligger – kartet stemmer aldri før man har gjort en kundestrømsanalyse for å faktisk se hva som skjer.
Det er de små detaljene som avgjør hva kundene gjør i butikken
Retail is Detail
Det er de små detaljene som avgjør hva kundene gjør i butikken. Dette er noe man i stor grad kan påvirke gjennom å analysere hvor kunden går og hvilke produkter kunden blir eksponert for.
Via en digital løsning kan man raskt få svar på kundens adferd, som for eksempel hvor de går, hvilke varer de ser på, tar på og ikke minst hvilke de tar med seg?
Eksempler på resultater av kundestrømsanalyser
Mange store aktører har oppnådd gode resultater ved å gjennomføre kundestrømsanalyser. Blant annet førte en åpen butikkløsning, kontra lukket, til at kundens tid i butikken ble doblet, og dermed økte salget. En annen aktør flyttet en avdeling og fikk med det kundene raskere i handlemodus. En test av et butikkonsept avdekket en uventet kundeadferd, og sparte selskapet for store, unødvendige investeringer. Ved et tilfelle førte også endret butikklayout til at salget økte med hele 60 prosent.
De som lykkes er de som vet. Har du egentlig råd til å la være å finne ut mer? Utfordringen er din.
Ta kontakt med oss, vi i SeeYou garanterer at vi kan hjelpe deg med å lykkes.
For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under: