Sterk vekst i TV-seingen
Etter at støvet har lagt seg etter OL og VM, som begge samlet store deler av Norge foran TV-apparatet, kan vi nå ta en pust i bakken og se på resultatene. Det reklamefinansierte TV-markedet, med TV 2 i spissen, står igjen som årets store vinner. OL bidro til å flytte mange av de tradisjonelle NRK-seerne over til TV2. I etterkant satt vi alle igjen og lurte på dette ville vare over tid. Etter ytterligere hjelp fra fotball-VM, kan det nå se ut som mesterskapseffekten er mer permanent.
Reklamefinansiert TV øker 18 %
Om vi ser på august isolert – som ikke hadde noen store sportsbegivenheter som trakk folk til skjermen – har antall minutter med TV-seing på kommersielle TV-kanaler gått fra 72 minutter per dag i fjor til 85 minutter per dag i år, tilsvarende en økning på 13 minutter.
Vi så altså 18 % mer på reklamefinansiert TV i august enn i tilsvarende måned i fjor!
Inkluderer man NRK i tallene, ser vi en vekst i TV-seingen fra 122 minutter per dag i august 2013 til 139 minutter i august 2014 – en økning på 14 %. Det er altså reklamefinansiert TV som driver veksten. Fra og med juli 2014 er også seing utenfor hjemmet med i målingene, noe som gir en positiv effekt på tallene. Dette vil ha mest å si i juli på grunn av hytteseing, mens effekten jevnes ut i august ettersom gjesteseing er fjernet fra målingene. Dette skal gå opp i opp.
Ønsker du å lese mer om de nye målingene, kan det gjøres her.
TV fortsatt en sterk dekningskanal
TV befester seg igjen som en av de sterkeste kanalene for å bygge bred dekning raskt. I juli og august har i overkant av 9 av 10 av de som har tilgang til en TV vært innom. Det er en kraftig økning fra fjoråret, men må også sees i sammenheng med de nye målingene for seing utenfor hjemmet.
NRK taper til TV 2
Som nevnt har TV 2 i år klart å kapre og holde på NRK-seere gjennom to store sportsbegivenheter. Med en dramatisk nedgang på 4,7 prosentpoeng hittil i år, forsøker statskanalen å svare på TV 2s vekst gjennom konkurrerende konsepter som «The Hit» – et motstykke til «Idol» på TV 2. Til tross for mye omtale og mange kjendiser på deltagerlisten, trakk fortsatt ikke programmet like mange seere som Idol gjorde den samme kvelden. 518.000 fikk med seg The Hit på NRK, mens 598.000 så på Idol på TV2 (som for øvrig er svært sterke tall!). Vi noterer oss også ytterligere vekst for SBS Discovery, som hittil i år har hatt en andel på oppunder 21 %, en økning på ca. 1 prosentpoeng fra i fjor.
Trykk her for å se utviklingen i andeler i 2014
TV-høsten sterkere enn noensinne?
TV2 har lagt opp til en sterk høst med mange klassikere, blant annet Idol, Skal vi Danse, Jakten på Kjærligheten, Senkveld og Torsdag kveld fra Nydalen. I tillegg til dette har de også noen nysatsinger, deriblant Meglerne, Idol Junior, Født i feil kropp og Ingen kjære mor. Sistnevnte har allerede rukket å bli erstattet da det ikke leverte som forventet på seertall. TVNorge har på sin side også lagt opp løpet med mange kjente og kjære programmer, som for eksempel Ylvis, Alt for Norge, 71 Grader Nord og Sinnasnekkern for å nevne noe. Nytt av året er at Ylvis sendes live fra Folketeateret. Det er også verdt å merke seg at SBS Discovery (TVNorge-systemet) har kjøpt rettighetene til Norges kamper i EM-kvalifiseringen i fotball.
696 000 personer fikk med seg Norges tap mot Italia på tirsdag.
Seertallene for den første kampen i EM-kvalifiseringen var langt over forventningene og ny personlig rekord for TV Norge. (Like bra gikk det ikke på deres nye strømmetjeneste «Dplay»). MTG (TV3) er inne i en periode med sårt tiltrengt restrukturering, og som et ledd i dette arbeidet selger mediehuset et av sine beste og lengstlevende konsepter «Robinsonekspedisjonen» til konkurrenten TV 2. Foreløpig er ikke høstmenyen på MTG den mest spennende. Her får vi et gjensyn med kjente konsepter som «Masterchef», «Luksusfellen» og «Hellstrøm rydder opp hjemme». Det er også ryddet plass til enkelte nye konsepter, deriblant «Lukket visning«, som tar seerne med på visning av markedets dyreste og mest eksklusive boliger. Selv om MTG er inne i en liten pauseperiode, er vi svært spent på å se hva som vil skje her til neste år!
Med solide høsttablåer fra både TV 2 og TV Norge i kombinasjon med sterk vekst hittil i år, har vi stor tro på fortsatt vekst i kommersiell TV-seing i tiden som kommer.
25 mest sette programmer i august
Kanal | Program | Seere |
NRK1 | Dagsrevyen | 633 000 |
NRK1 | Søndagsrevyen | 628 000 |
TV 2 | Skal vi danse | 592 000 |
TV 2 | Skal vi danse – Jubileumsepisode | 585 000 |
NRK1 | Lørdagsrevyen | 581 000 |
TV 2 | Født i feil kropp | 570 000 |
NRK1 | Birkebeinerrittet: Folkefest på to hjul | 568 000 |
TV 2 | God kveld, Norge! | 564 000 |
NRK1 | Sportsrevyen | 544 000 |
NRK1 | Dagsrevyen 21 | 525 000 |
TV 2 | Idol | 516 000 |
TV 2 | Jakten på kjærligheten | 515 000 |
NRK1 | Ekstra nyhetssending | 503 000 |
TVNorge | Alt for Norge | 493 000 |
NRK1 | Skishow på sommerføre | 480 000 |
NRK1 | Lotto-trekning | 476 000 |
TV 2 | TV 2 hjelper deg | 463 000 |
NRK1 | Debatten | 443 000 |
NRK1 | Kveldsnytt | 416 000 |
NRK1 | Detektimen: Vera | 416 000 |
NRK1 | Friidrett: Diamond League DN | 412 000 |
NRK1 | Hva dreper biene våre? | 411 000 |
NRK1 | Distriktsnyheter | 404 000 |
NRK1 | Pausepr: Fiskefilm 2014 | 400 000 |
TV 2 | Kampen for livet | 377 000 |
Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet
Målgruppe: Personer over 12 år