Selger du 40 % mer med 40 % lengre reklamefilm?
Etter åtte år og nærmere tusen kampanjer kan jeg fortsatt telle på én hånd antall ganger noen spør om prisforskjeller mellom de forskjellige sekundlengdene. Det er muligens en bombe for noen, men det koster mer og mer penger jo lengre reklamefilmen er på lineær TV. Ikke er det lik pris per sekund heller.
Når det kommer til “brandingfilmer” finnes det ingen grenser for lengde. Når man planlegger disse kampanjene, nesten uavhengig av bransje, mediebyrå og kunder, starter dette på minimum 45 sekunder. Ofte lander disse på 60 sekunder, som igjen koster 60 prosent mer enn 45 sekunder. Jeg har ingenting imot lange filmer, men vil påstå at 90 prosent av disse langfilmene kunne blitt klippet ned og fortsatt gitt samme effekt. Dette ble også bekreftet av Nielsen i en studie som omhandlet sekundlengder.
I grafen under ser vi at 15-sekundersfilmen øker relativ andel mot 30-sekundersfilmen i det amerikanske markedet per år.
Grafen under viser andel av 30- og 15-sekunders filmer i det kommersielle norske TV-markedet.
På det norske markedet ser vi den samme trenden for 15-sekundersfilmen, mens 30 sekunder har holdt seg stabil siden 2010. Til opplysning har snittsekundlengden de siste fem årene vært stabil på 24 sekunder.
For å ta noen andre eksempler koster en 35 sekunders film 20 prosent mer enn 30 sekunder, en høy kost for fem sekunder lengre film og hele kampanjen blir 20 prosent dyrere. Styr unna. Hvis noen lager/anbefaler 35 sekunders film, bytt reklamebyrå/produksjonsselskap.
TV 2 satt opp prisene på 15- og 20-sekunders filmer for et par år siden. En 15-sekunder koster for eksempel 75 prosent av prisen for en 30-sekunders film. Med andre ord betaler du 75 prosent av prisen for kun 50 prosent av sekundlengden. Hadde pris per sekund vært lik ville en 15-sekunders film kostet 50 prosent av en på 30 sekunder.
Hva med radio?
Skal du lage spotter på radio kan du bruke 24,9 sekunder og fortsatt betale den samme prisen som de som lager 20-sekunders spotter. Lag aldri en 20-sekunder på radio! Lag spotten 19,9 sekunder lang, og vips har du spart 10 prosent.
Dagens pekefinger går til annonsører som burde stille spørsmål til reklamebyrået: Kan vi klippe filmen kortere uten å komme på bekostning av formidlingsevne? Dagens andre pekefinger går til reklamebyråer som burde tenke: Lengre er ikke alltid bedre!
Å kunne formidle historien sin på en kort og konsis måte er nøkkelen for alle som jobber innenfor kommunikasjon. For å sitere Mark Twain: “Jeg hadde ikke tid til å skrive et kort brev, så jeg skrev et langt et i stedet.”
Få med deg siste nytt om alle spennende analyseprosjektene RED Media Consulting driver med, og hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nyhetsbrev.