Undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse der hvert kundesenter som måles ringes opp av 25 tilfeldige kunder på et definert rollespill. Målingen har til hensikt å måle:
Hvert spørsmål får en poengscore basert på svaralternativene, og det hele oppsummeres så i en % score. Konkurransen er inndelt i 16 forskjellige klasser, der det kåres en vinner i hver klasse før man til slutt kårer årets totale vinner. Dette betyr at alle kundesentrene blir målt opp imot de samme spørsmålene. Rollespillene varierer for hver bransje og oppdateres hvert år.
2014 – Tyrkiareiser – 94,6%
2013 – Canal Digital Parabol – 93,6%
2012 – Ishavskraft – 95,3%
2011 – Sector Alarm – 97,0%
2010 – DFDS – 96,1%
2009 – Ventelo – 86,7%
2008 – NextGenTel – 85,0%
2007 – Chess
«Det er stor interesse for denne kåringen, og antall kundesentre som måles øker for hvert år», sier ansvarlig for undersøkelsen, Reidar Skorpen i SeeYou. «Vi blir kontaktet av mange kundesentre hvert eneste år som ønsker å være med, og svært mange kundesentre har det å vinne sin klasse som den store målsetningen hvert eneste år. Det betyr at de trener, måler og forbereder seg hele tiden til denne undersøkelsen og at alle ansatte er involvert i det å øke kundeopplevelsen. Vi har sett en markant bedring i resultatene, også etter at vi skjerpet kravene. Vi har dermed lykkes i å sette bransjen mer på kartet i markedet, fått økt fokus på kvalitet og service, og for kundene vært med på å bedre kundeservicen og kundeopplevelsen.»
Les mer om tidligere års resultater, eller les mer og meld deg på konferansen Call Center Dagene 2015.