Reklame avbryter, innhold tiltrekker
Mange forbrukere, og dermed potensielle kunder av produktet eller tjenesten din, har hoppet av den tradisjonelle markedsføringskarusellen. De tar opp TV-programmer for å slippe å se reklame, leser stadig færre aviser og ukeblader, uønsket e-post går ulest i papirkurven, telefonsalg og postkassereklame er like populært som snøstorm en sommerkveld, og på nettet har de valgt vekk pop-ups samtidig som bannere ignoreres. Og den nettsiden din som du sikkert ikke har oppdatert på aldri så lenge som skulle gi klikk og trafikk – den fungerer heller ikke etter planen, gjør den vel? Det sier seg selv at det blir lite business av slikt.
Du har et produkt eller en tjeneste som du vet folk vil ha, men du når bare ikke frem. Det er på tide du sier hei til content marketing – eller innholdsmarkedsføring på godt norsk.
Hva er content marketing?
Vi kan definere det som
“Merkevarer som forteller historier for å tiltrekke seg og beholde kunder.”
Og der er vi allerede i kjernen av content marketing: Det er kunsten å kommunisere gjennom historier – ikke selge produkter og tjenester. Content marketing er ikke produktfokusert, men kundeorientert, og den gjør deg og din bedrift, produktet og tjenesten din uunnværlig.
Den forteller hvordan du kan løse et problem, gjøre livet ditt bedre og enklere for derved å gi deg som forbruker en god følelse og forståelse gjennom å bruke produktet eller tjenesten. I motsetning til vanlig markedsføring og reklame som snakker til deg, snakker content marketing med deg. Som et nært familiemedlem, god venn eller fortrolig venninne.
I en medievirkelighet der vi blir bombardert med tusenvis av inntrykk hver dag har forbrukerne gått lei av sjokkselgere som “Størst!”, “Best!”, “Kjøp her!” og “I salg NÅ!”. De lengter etter Den Gode Historien. Og den kan du gi til dem.
Hvorfor fungerer content marketing?
Fordi folk blir smartere. De har blitt bedre kjent med produktene og tjenestene de bruker. Kjøpsprosessen starter ikke alltid i en avis, et ukeblad eller på TV. Den starter på nettet gjennom et søk på Google eller via sosiale medier, og de forventer å finne verdifullt innhold. Forbrukerne leser anmeldelser og artikler på nettet. De lærer av andres erfaringer med produktet eller tjenesten. De har derfor aldri vært mektigere og i bedre stand til å foreta veloverveide kjøpsbeslutninger.
Med tidsriktig, relevant innhold av høy kvalitet kan du være sikker på at din merkevare vil være den kundene husker i kjøpsøyeblikket.
Bedrifter sender deg informasjon hele tiden. Det er bare det at det som regel ikke er relevant eller verdifullt for deg. Ikke her. Ikke nå. Og det er nettopp det som gjør at content marketing føles som en velfortjent kaffepause på en stressende dag. Godt innhold får deg til å stoppe opp, lese – og ønske å vite mer. Kunnskap er det som endrer holdninger, og holdninger leder til handling.
Content marketing fungerer fordi leseren føler seg smartere etter å ha kost seg med en artikkel om produktet eller tjenesten din. De har lært noe. De får den informasjonen de ønsker, du får vist dem at du har kompetanse, og at produktet eller tjenesten din har nytteverdi. Det er en vinn-vinn-situasjon. Effekten av å levere verdifullt innhold til leserne gjør at du konverterer dem til kjøpere. Så enkelt er det.
Hvorfor skal du begynne med content marketing?
Forbrukerne vet når du prøver å selge dem noe, og veien til skepsis er kort. Content marketing handler om lojalitet – den skaper tillit til deg og dine produkter og tjenester. Når forbrukerne stoler på deg er de mer villige til å lytte til det du har å si. Da er veien til kjøp av dine produkter og tjenester åpen for fri ferdsel.
Driver du en liten bedrift og synes det er vanskelig å rope høyt nok? Norsk næringsliv består av nærmere 500 000 virksomheter. Bedrifter med færre enn 100 ansatte utgjør hele 99,5 prosent, og står for over halvparten av omsetningen og sysselsettingen. Det er sannsynlig at du som leser dette jobber i nettopp en slik bedrift, og at du har mange konkurrenter. Sjansen er derfor stor for at om ikke du satser på content marketing vil noen andre i din bransje snart gjøre det, og derved ta eierskap til produkter og tjenester som ligner dine. Tar du sjansen på det?
Bedriften din trenger content marketing.
Alle har en historie å fortelle. Også du.
Om folk vil lese historiene dine? Selvsagt vil de det. Ser du – du har blitt med helt til slutten. Hvorfor? Jo, fordi godt innhold blir lest.
Vil du vite mer om hvordan du og din bedrift kan få hjelp til å fortelle gode og engasjerende historier gjennom godt innhold? I så fall er det bare å ta kontakt med oss i Plapre for en hyggelig prat.