Austin i Texas denne uken var virkelig stedet å være, hvis man vil forstå marketing i et bredt fremtidsrettet perspektiv. Til og med to 13 åringer «drillet» en stappfull sal rundt lillefingeren med et forrykende foredrag om hva nettopp de tenker om kommunikasjon og teknologi. Kampanje skrev for noen dager siden at SXSW er like viktig som Cannes, vi våger å påstå at SXSW er verdens viktigste møteplass – spesielt for oss som jobber med å gi kunder råd om marketing i en digital tid. Det er jo nesten umulig å sammenfatte et så stort event i et kort innlegg. Over 800 foredrag, minst 20.000 deltagere, hundrevis av «workshops» og lange, sene timer med faglig diskusjon. Om vi våger oss frempå vil vi si at den overordnede tråden handler om at ordet «disruption» fortsatt bør være et ord alle bedrifter må aktivere og få et aktivt forhold til. Mest omtalt ble Uber, som har endret taxinæringen flere steder i verden. Isolert sett er ikke det viktigste å forstå at det påvirker taxisjåførenes arbeidsplasser, det viktigste er å forstå endringene i et større perspektiv. Mange hevder at Uber kan redusere dødelighet i trafikken når flere tar «taxi» med Uber og derfor ikke kjører i fylla. Bilprodusenter må revurdere hvor mange som i fremtiden vil eie bil, fordi det ikke er nødvendig med bil om det alltid er en bil fra Uber i nærmeste kryss.
Hvordan kan din bedrift bli rammet av ny teknologi og nye forretningsmodeller? Hvor blir du angrepet og hva betyr «angrepet» for din fremtidige strategi? Det er mange spørsmål og mange svar. SXSW setter fokus på temaet med minst 100 foredrag. Konvergens, «Internet of things», og «Big Data» – SXSW dekker det hele. Vi har tatt med oss seks sentrale temaer fra konferansen hjem i sekken. Hva er så oppsummeringen og hva har vi lært her i RED Gruppen?
Alt er koblet sammen med alt. Klær med sensorer snakker med vaskemaskinen, som vet hvilke vaskeprogram vaskemaskinen skal bruke, fordi den vet hvor skitne klærne er. Musikkanlegget vet hvilken musikk du vil høre basert på dag, tid og om du har drukket et glass vin eller to. Smartklokken som sjekker helsen din og kan gi beskjed om at insulinet er lavt, eller booker legetime direkte dersom man er alvorlig syk. Våre elektroniske duppeditter snakker sammen, og når vi kobler dette med brukerdata gir det personaliserte tjenester, produkter og opplevelser. Vi har bare sett starten på nye produkter – mye er bare store tanker, men hver ny tanke sår et nytt frø og nye ting kommer. Google Glasses selges ikke mer. Vil Apple Watch endre klokkeindustrien? Vi vet ikke, men tør heller ikke si at en klokke er en klokke. Flere foredragsholdere refererte til at dagens medarbeider (og ledere = ofte menn) stopper utviklingen, fordi de tror forretningsutvikling er å justere litt på det man gjør i dag. Dette står i sterk kontrast til de som våger å definere et nytt åpent syn. Et eksempel fra Norge kan være hvordan Schibsted har våget å la en gjeng lage et helt nytt produkt som Snapsale som utfordrer Finn utenfor huset. Prosjektet er finansiert av Schibsted (ref artikkel i DN / Kampanje for noen uker siden).
Frem til nå har de store merkevarene bedt om, og mange ganger bare tatt det forbrukeren har hatt av data uten samtykke. Dette har forbrukeren forstått, og ser nå verdien av egne data. Forbrukeren vil derfor stille større krav til hvilke data man gir fra seg og hvordan de forvaltes. I samme diskusjon er også hvordan man kan anonymisere seg, eller hvordan man kan hindre at merkevarene får tak i mine data et viktig tema. De som vil lykkes i fremtiden er de som viser tillit gjennom tjenestedesign, og viser tillit gjennom rett bruk eller forvaltning av de personlige dataene. Man må altså vise at merkevaren er til det beste for kunden i all brukeropplevelse, gjennom de dataene man har om kunden. Vi er mennesker som liker å snakke med andre mennesker, og når vi skal kommunisere via det digitale, må vi derfor selvsagt illudere den menneskelige faktoren og dermed få tillit.
Uten storytelling eller content marketing fungerer ikke teknologien. For å lykkes må man derfor tilføre den historien som knytter sammen teknologien, brandets egenskaper og forbrukerens behov eller følelser. Flere tok til ordet for at vi ikke må glemme merkevarens betydning i et digitalt univers. Data og analyse er «superduperviktig», men uten en klar plattform for kommunikasjon sloss man bare på pris og vil ikke kunne overleve. Det var også foredrag som fortalte oss om hvordan hjernen fungerer med hensyn til «multitaskting», hvor noe av konklusjonen er at de som gjør flere ting på en gang ikke får med seg like mye som de som har en ting i fokus. Jo flere «oppgaver» hjernen må sortere på kort tid, jo enklere og tydeligere må budskapet være. Fortsatt blir derfor diskusjonen om tydelighet på så enkle ting som en logo i en film, være en vesentlig diskusjon.
Virtual Reality har vært forbeholdt Sci-fi filmer og de mest ihuga nerdsene som kjøpte Occulus Rift. Flere mente at VR var det neste store som skulle nå massene. Google har lansert sin billigversjon av Virtual Reality, med sin Google Fiber. Hos Toyota kan man prøvekjøre biler, hos reiseselskaper kan du reise og se feriestedet før du kjøper det. Mulighetene er mange selv om det er et ekstremt introvert medie.
For et fantastisk spennende område. I de aller fleste kategorier vil eHandel ta minst 10-15 % nye markedsandeler (ut over det som er tatt til nå). Fysiske tradisjonelle butikker som ikke evner å tilpasse seg går inn i langvarig «seigpining» med høyst sannsynlig dødelig utgang. Etablert kostnadsbase og struktur vil bli mer enn krevende når salget daler og marginene presser. Kun de butikkene som greier å snu fokus på å tette gapet mellom fysisk butikk og online/eCom vil kunne vinne kundens begeistring. Alt for få våger å diskutere en redefinering av sitt konsept. Selvfølgelig vil dette være ulikt for ulike bransjer, men det er naivt å tro at man kan blindt tviholde på samme KPI’er som man alltid hatt.
Vi i RED Gruppen har sett tendensene allerede, og de vil forsterke seg. Byråer må evne å tenke utenfor tradisjonelle kanaler og modeller. Bransjeglidningene vi allerede har fått her hjemme i Norge, vil ytterligere forsterkes. Vi vil se at medie-, PR, og reklamebyråer i enda større grad blir konkurrenter på hvem som er med å legge de strategiske premissene for kundene. Data og analyse blir viktigere enn teknologi i byråverden, og vi må alle forstå at det eneste som virkelig gjelder er verdiskapning for kundene. Fortsatt er kreativitet viktig som premiss i posisjonerings -og oppmerksomhetsarbeidet. Men premissene for dette er og blir resultater for kundene.
Til SXSW reiste vi tre personer – og det er garantert at vi som kommunikasjonsmiljø er representert på SXSW neste år. Ut over det lille vi har oppsummert her, har vi med mange tanker om hva som skal til for å utvikle RED Gruppen og våre selskaper videre i konkurranse med mange andre flinke byråer. Innsikt, strategi, kanalnøytralitet, SoMe, analyse, data og e-commerce blir alt sammen kjernekompetanse i vårt kommunikasjonsmiljø i Pilestredet. Film og TV-reklame er fortsatt meget viktig, men det blir en stadig tøffere hverdag for oss alle. Vi tror de som var på SXSW har bedre forutsetninger enn de som ikke var der. Så kan kreatører fortsatt gjerne velge å reise til Cannes. Det er nok et bedre sted for kreatører som skal dyrke idéarbeidet isolert. SXSW er for de som i tillegg vil forstå hvor verden beveger seg og hvilke rammer vi jobber under.