Vellykket e-postmarkedsføring starter med samtykke. Kommuniser kun til de som har samtykket å motta nyhetsbrev fra deg. Går man utenom dette vil det fort bli sett på som spam, og resultatene blir deretter, samtidig som man risikerer å bryte loven. I tillegg virker dette useriøst og ikke noe din bedrift vil være kjent for.
Dagens forbrukere leser og siler ut e-post “on the go”. Over halvparten av all e-post blir i dag åpnet på mobil. Jobb med maler som er mobiltilpasset, se til at de er enkle å lese og klikke i på mobile enheter. Rent konkret anbefales det å ha flater som er minimum 20px x 20 px for å ha et tommeltilpasset budskap. Emnefelt og pre-header er også ting som bare blir viktigere å tenke på nå som flere og flere åpner e-post på mobil. En pre-header er teksten helt øverst i nyhetsbrevet, og vil være synlig sammen med emnefelt og avsender når den åpnes på mobil.
Når e-post åpnes på mobil (eksempelvis i mailappen på iPhone) er pre-headeren synlig sammen med emnefeltet og avsender, så denne er mer viktig enn noen gang nå som e-post i større grad blir åpnet på mobil.
Finn et emnefelt som gir mottaker lyst til å åpne akkurat din mail. I innboksen til mottakeren vil du kjempe med mye annet om oppmerksomheten. Finn på et emnefelt som er mer forklarende og interessant enn “Nyhetsbrev Januar”
Eksempler på gode emnefelt fra virkeligheten:
Pre-headeren er emnefeltets beste venn, når du skriver emnefeltet balanser pre-headeren så de utfyller hverandre.
Gjør jevnlig A/B testing av både emnefelt og preheader, for å se hva som fungerer for dine mottakere!
Hva ønsker du å oppnå med denne utsendelsen? Hva ønsker du at mottakeren skal gjøre? Ha klare tydelige knapper / linker der du ønsker at bruker skal klikke.
Hva er hovedmålet med din utsendelse?
Uavhengig om det er å…
…så bør dette være enkelt og klart for mottaker både hvordan og hvorfor de skal gjøre dette.
Se hvor bra GetInspired gjør det:
Jo bedre man klarer å tilpasse utsendelsene til hver enkelt mottaker, desto høyere sjanse har man for bedre måloppnåelse generelt.
Prøv så godt det går å unngå masseutsendelser der alle får nøyaktig samme innhold.
Bruk den dataen du måtte ha tilgjengelig på dine mottakere.
Gode segmenteringspunkter er:
Zalando sender forskjellige nyhetsbrev til menn og kvinner, en enkel “win” for å levere relevant innhold:
Du sitter kanskje på mer informasjon om dine mottakere enn du er klar over. Har du kjøpshistorikk fra dine mottakere? Bruk den til å tilpasse og automatisere utsendelser.
Har man ikke kjøpshistorikk tilgjengelig, har man fortsatt mange muligheter for automatisering basert på historikk på dine tidligere utsendelser.
Utnytt disse! Og husk at du kan kjøpe datavask for å utøke data om dine nyhetsbrevsmottakere.
Gjør tester for å finne ut hva som fungerer for dine mottakere. Gjør jevnlige A/B-tester av forskjellige elementer i brevene du sender ut.
Hva fungerer best?
Man kan teste på mange elementer, noen forslag er:
Små endringer kan gjøre store utslag!
Dette var noen enkle tips som kan forbedre din e-postmarkedsføring. RED Performance har et eget team som jobber med dette.
Har du spørsmål eller vil kjøpe rådgiving og gjennomføring av e-postmarkedsføring, ta kontakt med meg for en prat!