dette-kan-asbjornsen-og-moe-laere-deg-om-content-marketing
dette-kan-asbjornsen-og-moe-laere-deg-om-content-marketing
Send e-postKontakt dette-kan-asbjornsen-og-moe-laere-deg-om-content-marketing

Dette kan Asbjørnsen og Moe lære deg om content marketing

Historier har blitt fortalt siden tidenes morgen. Har du tenkt på hvorfor noen av dem fortelles - selv etter tusenvis av år? Hva kjennetegner historiene som overlever? Hvordan kan du gjøre historien om din merkevare til et eventyr?
Publisert: 16. juni, 2015

Gode historier blir husket. Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grimm, H. C. Andersen, Tusen og en natt – eventyr barn har hørt i generasjoner før oss, og som vil bli fortalt i generasjoner etter oss. I alle tider i alle kulturer har det blitt fortalt eventyr.

Jo mer du vet om målgruppen din, desto større er sjansen for at du klarer å lage en historie de kjenner seg igjen i

Eventyrene har oppbygging, mønstre og evigvarende temaer barn og voksne kjenner seg igjen i og lever seg inn i: De har en fengende begynnelse, en handling som engasjerer og som regel en lykkelig avslutning. Vi ser oss selv i eventyrene og blir en del av dem – og på den måten blir historiene personlige for oss.

Vi forteller alle historier hver dag, og vi gjør det fordi de skaper følelser – fra gråt til latter, fra sinne til glede. Følelsene lager et bånd mellom fortelleren og publikum. Å skape de følelsene er lettere enn du tror.

Det var en gang en merkevare

Når du bruker teknikker fra eventyr gjør du det enkelt for leserne å huske siden de har hørt dem før. Hvordan kan du ta med deg eventyrene inn i en content marketing-historie?

Det kan du med – ikke syv dverger, tre hjelpere eller en jeger – men seks punkter.

1) Gode historier er godt fortalt

Dette er opplagt, men likevel: Forteller du en god historie kan du forandre måten leserne tenker og oppfører seg mot merkevaren din på.

Ikke glem at eventyrene har et enkelt språk – det skal din historie ha også

Ikke glem at eventyrene har et enkelt språk – det skal din historie ha også. Tenk på den muntlige fortellertradisjonen. Jo enklere historien er å fortelle, desto større er sjansen for at den blir gjenfortalt.

2) Gode historier har en målgruppe

Dette handler ikke om historien i seg selv, men leserne du forteller den til. Hvem er de? Hvor finner du dem? Hvis du ikke vet dette, må du finne det ut før du begynner på historien din – og her er stikkordene analyse og research. Analyse gjennom å prøve, gjøre og prøve igjen, research gjennom å snakke med målgruppen din, som du bruker som grunnlag for å skrive historien din. Og hvis leserne kjenner seg igjen engasjerer og konverterer du.

For jo mer du vet om målgruppen din, desto større er sjansen for at du klarer å lage en historie de kjenner seg igjen i. Det være seg om de er opptatt av helse, er nerder, har barn, er glad i fluefiske eller liker å lage mat. Og ikke minst lærer du hvor skoen trykker, og det kan du bruke til din fordel – nemlig ved å gripe leserne umiddelbart.

3) Gode historier har et plot

Om det er en prinsesse som skal vinnes eller en drage som skal beseires – om det er et produkt som skal selges eller et skjema som skal fylles ut: Du må fange interessen og fenge leserne på sekunder. Hvordan gjør du det?

I begynnelsen av historien din presenterer du et problem leserne kjenner seg igjen i, og som produktet eller tjenesten din kan løse. Det kan være et universelt problem, eller en kunde som forteller om en utfordrende hverdag. Hva problemet er kjenner du selvsagt godt til, siden du jo allerede har gjort grundig research og analyse.

Eksempler på dette kan være å male huset, vondt i knærne, uoversiktlig økonomi eller lære å spille gitar. Kort sagt – hva som helst. Poenget er at de nikker og tenker “Dette er meg. Dette vil jeg gjøre noe med.”

Uansett om du velger å gjøre det gjennom å utfordre, glede, overraske, provosere eller bruker et annet virkemiddel: Alle leserne søker en løsning på problemet, og det er det plottet i historien din skal handle om å finne.

I eventyrene er det gjerne gode mot det onde, og det gode vinner alltid til slutt. Felles for alle gode historier er at de har en konflikt eller en utfordring som skal løses, og som gjerne blir løst på en uventet måte.

4) Gode historier har en helt

Konflikter gjør alltid historien din mer interessant: Helten kan ikke få sin utkårede prins eller prinsesse og halve kongeriket attpå før han eller hun har vært gjennom mange prøvelser.

Historiene som fanget fantasien din da du var liten, og som du fremdeles husker, hadde sterke helter eller protagonister. Hvem er helten i historien din – hvem skal fortelle innholdet? Hvem skal gjøre forandringen fra et problem til en løst oppgave?

Gode historier gjør at merkevaren din får en personlighet, og det er slik du skaper en helt

Nei, leseren er ikke helten i historien din. Men hvis leserne identifiserer seg med helten er sjansen større for at de foretar en handling av produktet eller tjenesten din.

Helten er nemlig alltid målgruppen eller kundene dine, men det kan selvsagt også være produktet eller tjenesten din. Fakta er ikke nok, så uansett hva eller hvem du velger må du tilføre verdi i form av følelser, og leserne må kjenne seg igjen. Gode historier gjør at merkevaren din får en personlighet, og det er slik du skaper en helt.

Leserne må bry seg om både helten og historien, da dette er hovedpoenget for at de blir engasjert og konverterer. Ha det derfor alltid i bakholdet når du skriver.

I fortsettelsen bygger du opp til høydepunktet i historien. Her kan kunden gjerne fortelle om hvordan de fant akkurat produktet eller tjenesten din. De har lett, og endelig funnet den hellige gral. Leserne føler med dem, og heier på dem. De vil at helten skal vinne!

5) Gode historier er unike

En kopi blir aldri like god som originalen, og oppfølgere rekker sjelden den første filmen til anklene. Foreldre som har sett Askepott II og Pocahontas III vet utmerket godt hva jeg snakker om…

Poenget er at selv om du tror at bedriften din ikke gjør noe unikt, så gjør den faktisk det. Din bedrift er originalen – den er den første filmen! Alle som jobber med deg og alle kundene dine er unike mennesker som alle har sine historier å fortelle. Om bedriften har eksistert i noen år har dere garantert noen fantastiske historier. Ny bedrift, sier du? Hva med bygningen dere holder til i? Andre ting du kan fortelle om er produktene dine – er noen av dem unike på sin måte?

Let, og du skal garantert finne. Tro det eller ei, men leserne elsker å lære noe nytt – og det kan du gi dem.

6) Gode historier nøster opp alle løse tråder og ender lykkelig

I avslutningen har produktet eller tjenesten blitt tatt i bruk, hvilket har gjort at problemet har forsvunnet. Hverdagen har blitt bedre, og fremtiden ser lys ut.

Ikke la leserne sitte igjen med ubesvarte spørsmål

Vær sikker på at du gir svar på alle problemstillinger du har presentert. Det er ingen tvil om at Askeladden fikk prinsessen, at Askepott fikk prinsen og at De tre bukkene Bruse kom seg til seters og gjorde seg fete. Ikke la leserne sitte igjen med ubesvarte spørsmål. Har du gitt svar på lesernes problem? Hvis ikke, vil ikke historien din henge sammen. Og hvis leserne sitter igjen med spørsmål velger de deg vekk og finner en annen bedrift som har svarene.

Så derfor – tenk løsning: Sørg for at alle delene av puslespillet er lagt når historien din er ferdig. Det gjør at historien din får leve lenge i landet, og merkevaren din og kundene dine er lykkelige alle sine dager.

Og snipp snapp snute, så var artikkelen ute.

sak-23_p1

Skrevet av:
dette-kan-asbjornsen-og-moe-laere-deg-om-content-marketing / /
Send e-postKontakt dette-kan-asbjornsen-og-moe-laere-deg-om-content-marketing