Kunnskap er nøkkelen til alt. Kunnskap åpner dører, kunnskap bygger broer. Kunnskap tar deg et skritt videre der du ikke trodde det var mulig å gå. Kunnskap beriker, gleder og beruser. Og man er stolt av å bringe kunnskap videre. Men hvem eier kunnskapen? Svaret på det er; alle.
«Magasinet» du nå leser er RED Gruppens stemme ut. Hver dag lærer vi noe nytt, hver dag finner vi ny innsikt, og nesten hver dag så får vi informasjon og nyheter som har interesse ut over vårt eget hus. Med «magasinet» ønsker vi å gjøre mye av det vi vet og lærer, kjent og tilgjengelig. Vår ambisjon er å gjøre informasjonen og kunnskapen forståelig, og være en aktiv bidragsyter til at bedrifter rundt i Norge lettere kan få seg utviklingen innenfor faget markedsføring. Utviklingen går nå forferdelig fort og mange MÅ tenke nytt om hvordan de posisjonerer, markedsfører og selger seg. Disse endringene både kan og vil i mange tilfeller også endre drift og forretningsplan for mange, og er i så måte interessant for øverste selskapsledelse.
Våre over 80 medarbeidere fanger utviklingen, og ser sammenhengene hele tiden. Selv har jeg det siste året deltatt på det jeg mener er verdens beste digitale markedsføringskonferanse SXSW i Austin, jeg har vært på Dialogkonferansen til Bring og nå nylig var jeg så heldig å få besøke hovedkontoret til Google. Jeg kan ikke sterkt nok oppfordre eiere, ledere og de som har mandatet til å markedstilpasse selskaper, til å ta endringene vi nå ser på alvor. Mange med meg har tidligere referert til Kodak og Nokia, og nå i disse dager kan vi lese om at Amedia som leverte gode tall i 2013 nå må kutte 900 millioner for å tilpasse seg. Uten tvil er 2 millioner nettbrett, smarttelefoner og digitalisering av svært mange områder med på å påvirke store endringer i ulike kjøpsprosesser. Ingen kan lenger sitte stille og si at «vi har kontroll». Man kan gjerne si at man henger med, men kontroll har ingen – til det går utviklingen altfor fort.
Endringene vil kreve ny tilnærming med hensyn til organisering av markedsarbeidet. Data, analyse, algoritmer, databaser, e-post, Facebook, Google osv., bare øker på – og det vil fortsette. «Dessverre» vil vi se meget store forandringer i norsk presse, hundrevis vil måtte slutte og mange aviser vil bli borte. Dessverre vil jeg si som privatperson, men som markedsfører er de nye mulighetene fantastisk spennende. Stikkordene for endringene er DATA, analyse og algoritmer. I et mer forståelig språk snakker vi om iPads, smarttelefoner og «internett». Om vi ser oss i speilet og ser på de endringene som nå er her, så har vi sådd før disse endringene kom og vi har tilpasset oss disse endringene gjennom å bygge ut RED til å favne de kompetanseområder som nå er drivende for utviklingen. Det har vi gjort for å bistå våre kunder til å beholde og øke deres konkurransekraft. Vi vil fortsette å fange trendene og vi skal jobbe knallhardt for å forstå endringene. Sist, men ikke minst, så skal vi dele dette internt og med våre kunder og partnere.
Vi har satt oss som mål å være blant kommunikasjonsbransjens mest spennende steder å jobbe, og å være kunde. Det krever mye av hver enkelt. Vi er over 80 ansatte som hver eneste dag er overbevist om at vi kan gå litt lengre, klatre litt høyere og skape enda bedre resultater enn i går. RED Gruppen er et kompetansenettverk hvor medarbeiderne er den viktigste ressursen, og kunden premissgiveren. For å nå vårt mål stilles store krav til ledelsen, men også til hver enkelt kollega. Vi tør å utfordre hverandre, vi deler kunnskap, og vi leter alltid etter nye muligheter sammen med kundene våre.