Gode historier doblet konverteringen
Midt i bolig-panikken som grep folket høsten 2013 var det en boligbygger som så på medienes store, negative overskrifter og klødde seg i hodet. Aldri hadde de solgt flere hus. For å kommunisere de gode historiene om et selskap i full blomst trengte de å tenke nytt. Content marketing-byrået Plapre ble løsningen.
Blink Hus er Norges største boligbygger med over 33 lokale medlemsbedrifter spredt utover hele landet. Da vi startet samarbeidet hadde de flere målsetninger med den digitale innholdssatsningen. Alt skulle ned på lokalt nivå, og det ble både en spennende og utfordrende, men veldig vellykket prosess, sier seniorrådgiver i Plapre, Joachim Sverdrup.
Blink Hus sto for de gode historiene, og Plapre produserte og utviklet et digitalt magasin fylt med spennende innhold. Potensielle boligkjøpere kunne enkelt bli inspirert og motivert gjennom god distribusjon i lokalavisa.
Målet var kjennskap, kunnskap og konvertering
Boligbyggeren ønsket å fortelle potensielle boligkjøpere om de økonomiske trendene i markedet – at det ikke nødvendigvis var så negativt som mediene påsto – samt vise frem konkrete boligprosjekter. I tillegg til å øke målgruppens kjennskap og kunnskap om bedriften hadde de også et stort fokus på konvertering. Bestilling av huskatalog og direkte kontakt med lokale avdelinger ble de to viktigste måleparameterne.
Vi produserte innhold som omhandlet mange ulike temaer, alt fra kundecaser, prosjekter, økonomi til medlemspresentasjoner, der alt skulle munne ut i samme handling hos leseren. For oss var det derfor viktig å teste ut ulike strategier. Vi brukte for eksempel både linker, bannere og videoer som konverteringspunkter, pluss at vi A/B-testet det meste.
Helt til slutt, som et kreativt innspill laget vi en bildekarusell der Blink Hus fikk vist frem sine kataloghus. Interessant nok var dette konverteringspunktet det som genererte flest klikk. Dette er nyttig lærdom vi tar med oss inn i neste runde for å optimalisere konverteringen mot det som er viktigst for kunden – nemlig å bestille huskatalog, sier han engasjert.
Tett og godt samarbeid ble nøkkelen til suksess
En av de viktigste suksessfaktorene når 33 ulike medlemsbedrifter skulle kontaktes og over 60 artikler skulle skrives, var et tett og godt samarbeid mellom rådgiver fra Plapre og koordinator fra Blink Hus. Hver medlemsbedrift hadde nemlig unike ønsker for artiklene som skulle distribueres i lokalaviser helt fra Alta i nord, til Songdalen i Vest-Agder i sør.
Med totalt 64 artikler, der de fleste var lokale, var det viktig at hver enkelt lokalavis følte at innholdet var relevant for deres lesere. Vi hadde også sentrale saker som hadde relevans for hele landet. Som et resultat av tett samarbeid, spennende og variert innhold og stort fokus på å trekke relevant trafikk klarte vi å oppnå en solid konvertering. Blink Hus doblet faktisk antall bestilte huskataloger fra året før, sier Sverdrup.
Drømmen og nysgjerrigheten vant
Når rådgiveren skal trekke frem hva som var mest lærerikt og interessant med prosjektet, er kunnskapen om hva det norske folk liker å lese om det som står høyest. Der de involverte trodde at finansiering og boligøkonomi ville bli en vinner grunnet sin aktualitet, viste det seg at vi er enklere enn som så. Det vi liker å lese om er hvordan naboen har det, og hva som skjer ned i gata. Drømmen og nysgjerrigheten vant.
Blink Hus sa selv at de ikke brydde seg om de fikk 10.000 eller 100.000 lesere. Det de brydde seg om var konverteringen. Her har vi både lært og lykkes. Vi går en spennende tid i møte, og jeg ser frem til et tett og samarbeid i tiden som kommer. For hver lærdom vi tar med oss gjør vi hverandre bedre, avslutter han.
Ønsker du å vite mer om hvordan Plapre kan hjelpe din bedrift med å skape engasjerende innhold som gir resultater, ikke vær redd for å ta kontakt. Vi tar gjerne en uforpliktende prat!