Hva er GRP og TRP?
Gross rating points (GRP) og Target Rating Points (TRP) er betegnelser på valutaer som brukes i mediemarkedet, som oftest i kringkastede medier. Men hva er det egentlig?
GRP og TRP kort forklart
I Norge har 4 141 000 personer over 12 år tilgang til et TV-apparat i husstanden – disse personene kaller vi det nasjonale TV-universet. 1 % av dette universet, 41 410 personer, utgjør i dag 1 GRP. Dersom du på en TV-kampanje har kjøpt 100 GRP, vil det da tilsvare 4 141 000 eksponeringer i målgruppen personer over 12 år (P12+).
Forskjellen mellom GRP og TRP finner du i forkortelsenes første ord, henholdsvis GROSS og TARGET. Mens GRP angir 1 % av det totale universet (P12+), angir TRP 1 % av et mer spesifikt målgruppeunivers, som for eksempel kvinner mellom 25 og 50 år.
Vær oppmerksom på at 1 GRP eller 1 TRP ikke MÅ utgjøre unike personer, du kan i teorien eksponere samme person 41 410 ganger for ditt budskap og fortsatt ha fått levert 1 GRP.
Begrepene kan også uttrykke effekten av et mediekjøp. Dersom du ønsker å sammenligne hvor mange GRP eller TRP du får i en medieplan, kan du ved å gange dekningsprosent med frekvens få oppgitt antall GRP eller TRP i hver enkelt mediekanal.
Eksempel 1: du har en magasinplan som gir deg 54 % dekning og 2,6 i frekvens i målgruppen K25-45, det gir følgende regnestykke og medietrykk:
54 x 2,6 = 140,4 TRP
Eksempel 2: du har en TV-kampanje som gir deg 76 % dekning og 4,2 i frekvens i P12+, det gir følgende regnestykke og medietrykk:
76 x 4,2 = 319,2 GRP
Vil du vite mer om mediekjøp og medieeffekt? Ta kontakt med din medierådgiver.