Trippel Gull i ANFO Effekt til RED dentsu X
Gullvinner i ANFO Effekt: Slik økte Grilstad salget ved hjelp av økt mental tilgjengelighet
Ved å forene category entry points med distinctive assets klarte Grilstad å oppnå fantastiske resultater for sin merkevare Stranda. Under kan du lese arbeidet som vant GULL i Smart Multi og ble tildelt TNS Innsiktspris i ANFO Effekt 2021!
Her var vi:
Utfordringen var at Stranda tapte markedsandeler i rekordfart som følge av økt konkurranse i kategorien. Kjedenes egne merkevarer vant på pris og volum, utelandske merkevarer vant på opplevd kvalitet og Gilde med merkevarestyrken vant på trygghet. nnsikt viste oss at hovedårsaken til dette var at svært få tenkte på Stranda i de viktiste brukssituasjonene, til tross for at merkevaren var kjent. Derfor måtte vi ta grep for å koble merkevare til de situasjonene som skjer hyppigst og som omfatter flest mennesker, for å sikre en positiv utvikling i salget.
Hit skulle vi:
Vi ønsket å ta posisjonen som det merket du umiddelbart tenker på i de viktigste bruksstuasjonene. Dette skulle hjelpe oss realisere ambisjonen om å snu den negative utviklingen. Derfor ble følgende målhierarki utarbeidet:
Dette gjorde vi:
Vi gjorde omfattende analyser for å avdekke hvilke brukssituasjoner som er årsaken til at du kjøper spekeskinke, og identifiserte hvor ofte de skjer og hvor mange mennesker som opplever det. Deretter valgte vi ut de viktigte som ble hovedfokuset i all kommunikasjon, det seg være reklame, butikk eller onpack. Vi analyserte deretter hvilke distinctive assets som gjør at merkevaren trigges, slik at vi også kunne optimalisere kommunikasjon/pack for å hjelpe flere huske, tenke på og velge Stranda. Resultatet ble nytt pakningsdesign på alle produkter og ny reklame i alle kanaler.
Dette oppnådde vi:
Vi oppnådde helt fantastiske resultater! Salgsverdien økte med hele 11%, 8% mer en målsetting. Samtidig vokste Stranda 7,9pp mer enn kategorien, mens Gilde bla. hadde en negativ utvikling. Resultat av dette ble en økning i markedsandel (verdi) på 1pp og 2.2pp (enheter/antall). Når det kom til kommunikasjonsresultatene var de tilsvarende positive. Mental penetrasjon økte med 6pp, 3pp over målsetting, reklameoppmerksomhet økte 14pp, 4pp over målsetting, mens avsender id økte 16pp, 6pp over målsetting. Det viktigste derimot var økingen på 5-6pp i brukssituasjone, 3pp over målsetting.
Vi vil først og fremst rette en stor takk til våre fantastiske kunder Grilstad og Mills, og gratulerer så mye med dagens seiere!!
Bildet under viser vår kollega Ricardo Cuilenheim når han ble overrasket utenfor sitt hjem av ANFO med Gullprisen for Grilstad arbeidet!