Kildesortering i Oslo
Kildesortering oppleves som vanskelig for mange, og Oslo-borgere har all verdens gode unnskyldninger for å ikke putte bananskall i grønn pose. Dette måtte vi gjøre noe med.
Renovasjonsetaten har slitt med å engasjere følgerne sine i sosiale kanaler. De ønsket å øke antall følgere, skape engasjement og spre kunnskap om kildesortering på Instagram – uten å betale for det.
Oppgaven vår var som følgende:
- Lære folk å kildesortere
- Engasjere og komme i kontakt med målgruppen
- Bli opplevd som ekspert og uhøytidelig
Leken kommunikasjon
Løsningen ble verdens enkleste ting, og kanskje det mest åpenbare: Vi utarbeidet en ny plan for hvordan vi skulle lære Oslo-borgere å kildesortere. Via ett og ett Instagram-innlegg lærer vi folk hvor ting skal kastes og hvorfor. Vi brukte Oslo kommunes nye designmanual for å skape gjenkjennelseseffekt på tvers av kanalene.
Instagram tillater oss dessuten å snakke med folk på en helt annen måte enn det Oslo kommune er vant til. Det blir mindre formelt, mer lekent og mer inviterende!
Det ga resultater over all forventning:
- Vi har økt antall følgere med over 400 prosent i løpet av de første to månedene
- Organisk engasjementsrate økte med 1200 prosent
- Ikke brukt en eneste krone i medieplasseringer
- Oslo kommune ble invitert til TV 2 Nyhetene for å snakke om Instagram-kontoen og kildesortering
- Dette ble plukket opp og delt videre av store norske influencere uten å betale for det
Husk å følge Instagram-kontoen @kildesorteringioslo