SOLORACE – løpetrening alene med andre
I en tid der de større løpearrangementene er avlyst og treningssentre er stengt er behovet for å holde seg i form større enn noen gang. Löplabbet kom til RED Storyline for å finne ut av hvordan engasjere sine følgere til å holde aktivitetsnivået oppe.
Treningsappen Strava har godt fotfeste og brukes av svært mange av Löplabbets følgere for sporing av treningsaktiviteter. Med godkjenning fra den enkelte bruker er disse løpsdataene tilgjengelige via Stravas API.
Med denne kunnskapen visste vi at vi hadde datagrunnlaget for organisere ukentlige løp, og kunne på den måten genere ukentlige topplister basert på løpsdistansene 5, 10, 21 og 42 kilometer.
De ukentlige listene har gjennom året blitt fulgt opp med trekning av utstyr til utvalgte deltakere, uavhengig av løpstid.
Som en avslutning på året 2020 ble det som en julekalenderaktivitet vist daglige topplister og trukket daglige vinnere. Oppfølging av deltakere, trekning og utlysning er blitt gjort som parallelle aktiveteter på Löplabbets Facebook-side.
Gjennom året 2020 er det blitt registrert over 14000 løp med en samlet distanse på over 155360 kilometer, nesten fire ganger jordens omkrets.
Vel løpt!
Involverte hos RED Storyline
Utvikling: Joakim Staalstrøm
Konsept og idé: Johannes Rummelhoff
Web design: Marlene McCann
Prosjektleder: Matilda Larsson