Målsetting i sosiale medier
Det digitale medielandskapet innenfor sosiale medier kan trolig oppleves uoversiktlig. Samtidig kan diskusjoner rundt hvilken rolle kanalene skal spille i strategien og hvordan man skal skape best mulig effekt være utfordrende.
I disse prosessene dukker spørsmål som dette fort opp:
- Hvilke målgrupper bør vi sikte mot?
- Hva slags materiell bør vi produsere? Hvilke formater?
- Hvor lenge bør kampanjen gå?
- Hvilke budsjetter er det behov for?
Dette er relevante og gode spørsmål, men det er ett spørsmål som må stilles og besvares før disse diskusjonene tas for at du skal lykkes med kampanjen(e) i sosiale medier:
- Hva er målsettingen med kampanjen?
Det virker kanskje såre enkelt og selvsagt. Likevel, siden sosiale medier er veldig målbart i form av at du får tall på hvor mange klikk, visninger og potensielt konverteringer (om sporing er satt opp) en kampanje har fått er det lett å bli opphengt i alle sammen. Man ønsker som regel å få i pose og sekk. For eksempel at man vil at kampanjen skal levere rimelig og god rekkevidde, masse trafikk og konverteringer. Dessverre er det ikke slik sosiale medier-plattformene er rigget.
En av de mange fordelene med de ulike sosiale mediene er at utgangspunktet er svært likt. Målsettingen du setter styrer hva plattformen vil optimalisere mot og hvilke brukere den vil prøve å nå.
Snapchat
Så, om målsettingen din er rekkevidde, for eksempel i forbindelse med nylansering av et produkt vil kanalen optimalisere mot å få den rimeligste rekkevidden innenfor din satte målgruppe. Et annet eksempel er om målet er trafikk, vil kanalene snevre inn målgruppen mot brukere som er tilbøyelig for å klikke på annonsen(e) din(e). Som skjermbildene over illustrerer, det er mange ulike muligheter og målsettinger man kan sette og optimalisere mot.
Det er fullt mulig å treffe på flere parametere, som for eksempel at mange har sett videoene i annonsen i tillegg til å ha klikket på de. Likevel, det bør ikke definere suksessen når man evaluerer kampanjen til slutt. Om målsettingen for kampanjen var å drive trafikk inn til hjemmesiden bør man ikke se på andel videovisninger man har fått i tillegg for å definere om kampanjen har levert godt eller dårlig.
Kort oppsummert, det du ber om er det du får! Etabler hva målet er før kampanjen, optimaliser mot det underveis og evaluer til slutt hvordan hovedKPI leverte. Så kan sekundærKPI-ene være bonuser.
Lyst til å ta en sparring eller en uforpliktende prat på hvordan vi kan bistå i din strategi på sosiale medier? Kontakt oss da vel!