Google AdWords går fra gult til grønt
Årsaken til at Google gjør denne endringen har ikke blitt bekreftet, men testingen har foregått en stund i andre europeiske land i følge SearchEngineWatch.com.
Endringen gjør det vanskeligere å se hva som er AdWords og hva som er organisk
Graham Charlton, editor in chief ClickZ Global, mener motivet er å redusere skillet mellom betalte annonser og organiske treff.
Kim Yngland, spesialist i konverteringsoptimalisering i RED Performance, stiller seg bak dette.
– Fargeendringen skjuler i større grad at annonser er annonser, siden lenken og etiketten har samme farge.
Gulfargen er mer dominerende enn grønnfargen og fargen assosieres mer positivt med «Go» og «Start». Grønnfargen er mer positiv.
Bedre UX med grønt, men ikke optimalt
Mari Pünther, grafisk designer ved Plapre, mener endringen bedrer tilgjengeligheten.
– Jeg tenker at folk flest har blitt vant til gulfargen, men det er absolutt et poeng at den er vanskelig å skjelne mot hvit bakgrunn.
Hvis man tar hensyn til universell utforming slår ikke gulfargen særlig bra ut. Gulfargen Google bruker er #eec12a, når denne brukes opp mot bakgrunnen som er hvit (#ffffff) bryter den med standarder for tilgjengelighet.
Den grønne fargen passerer testen på WCAG AA for normal stor tekst, men ikke for normal tekst. Rent intuitivt vurderer jeg den grønne fargen som lettere å lese enn den gule.
Se full skjermdump under av hvordan grønne etiketter ved Google AdWords-annonser ser ut.
Trykk på bildet for å se full oppløsning.
En fin linje mellom optimalisering for annonsører og brukernes interesser
– Dersom Google implementerer denne endringen forventer jeg at dette vil øke andelen klikk på AdWords-annonser sier Christoffer Haugen, leder for betalte medier i RED Performance.
Det er så klart viktig at Google opprettholder transparens og er tydelige på å markere annonser som annonser. Hvis ikke kan dette føre til misnøye hos brukere og skaper rom for konkurrenter.
Christoffer Haugen, leder for betalte medier i RED Performance