Den tradisjonelle tankegangen de fleste bedrifter baserer sin markedsføring på, er å bygge en historie rundt produktet og merkevaren først etter at det er tilgjengelig for kunden. Det er her Disney gjør det helt motsatte.
De produserer først innhold i form av en god historie, og lager så produkter fra denne historien. De setter historiefortellingen først, og produktene på annen plass. La deg inspirere av suksesshistorien til filmen Frozen, som da den kom ut i 2013, ble den mest innbringende animasjonsfilmen noensinne.
Men det er ikke filmen Disney tjente mest på i dette tilfellet. Det er alle produktene, merchandise, som er solgt i kjølvannet av filmen – til glede for de små og til frustrasjon for foreldre over hele verden.
Ser vi på selve filmen som del av en content-strategi, er filmen innholdet som fører til at kundene kjøper produktene som blir produsert. Og det er ikke uten grunn at de følger en slik strategi. For selv om Frozen slo alle rekorder på kino, er det produktene som gir penger i kassa – også årevis etter at filmen først kom ut.
Disney fyller kinosaler, fornøyelsesparker og selger uante mengder produkter. Dette gjelder ikke bare Frozen – men det som er spesielt med akkurat denne er at det ikke ser ut som målgruppen skal bli lei med det første. Da filmen kom ut, satte det i gang en snøballeffekt av suksess som ingen kunne forutse – ikke engang Disney selv. Etter filmen kom musikken og deretter fulgte all merchandise.
Merchandise er big business, og tallene taler for seg selv. Frozen ble ikke bare den mest innbringende filmen på kino det året, men inntjeningen fra de offisielle produktene har økt Disneys totale omsetning de siste årene.
Merchandise er big business, og tallene taler for seg selv
Figurene fra filmen finnes på nesten alt du kan tenke deg, og på mye som overhodet ikke har noe med filmen å gjøre. Du finner karakterene Anna, Elsa og Olaf på alt fra leker, spill, klær og sengetøy, til plakater, skrivebøker og cupcakeformer. Listen er uendelig. Disney gir sin tillatelse til bruken av filmkarakterene og tjener royalties, som er en liten prosentdel av inntektene. Publikum løp mann av huse for å kjøpe produktene – og de løper fremdeles.
Den store etterspørselen førte til at desperate foreldre rev seg i håret fordi de ikke fikk kjøpt det barnet deres ønsket seg. De jaktet i alle butikker, hev seg over budrunder på eBay og var villig til å betale ti ganger mer enn butikkprisen for produktene. Det ble til og med rapportert om fysiske slåsskamper blant sinte foreldre og Disney ble beskyldt for å holde tilbake produkter med vilje, for å øke etterspørselen. Uansett om det er sant eller ikke, kan Disney le hele veien til banken.
Medie- og underholdningsselskapet klarte i tillegg å lage en sang til filmen som festet seg på alles hjerner og gikk sin seiersgang over hele verden. Du har vel hørt Let it go, eller La den gå, som den heter på norsk?
Det tok ikke lang tid før publikum begynte å lage sine egne versjoner og parodier av sangen, la det ut på YouTube, og engasjerte seg på sosiale medier. Dette førte til ekstremt mange delinger som gjorde det til et viralt fenomen. Slik fikk også de som ikke hadde sett filmen, med seg både sangen og filmens univers – frivillig eller ei. På en måte gjorde Disney klar scenen og lot publikum ta seg av resten.
Disney har lykkes med å produsere innhold som får folk til å ville kjøpe produktene de tilbyr
Disney har for lengst perfeksjonert historiefortelling i form av prinsesseeventyr som fenger publikum. Men med Frozen gikk de vekk fra den klassiske oppskriften med prinsesser som blir reddet av sjarmerende prinser, og presenterte i stedet kvinnefigurer som er tøffe og klarer seg selv. Slik traff de ikke bare hovedmålgruppen, som kan sies å være jenter i barneskolealder, men også folk i alle aldre.
Med Frozen har Disney tenkt utenfor boksen, men fortsetter likevel å gjøre det de kan best – nemlig å produsere godt innhold som gir publikum lyst til å dele, spre ordet og kjøpe produktene som blir produsert i ettertid.
Frozen-interessen ser ikke ut til å kjølne med det første, og salget av musikken, filmene og effekter fortsetter å gi penger i kassa. Kanskje markedet til slutt blir mettet, kanskje ikke. Men at Disney har lykkes med å produsere innhold som får folk til å ville kjøpe tilleggsproduktene de tilbyr, er det ingen tvil om.
Din bedrift kan også gjøre det samme, ved å vektlegge den gode historien før du tenker på produktene dine. Ikke begrens innholdet til å bare inkludere tekst – tenk video, audio, infografikk og illustrasjoner. Ved å tenke nytt, når du kundene på nye måter. Slik husker de ditt brand, forbinder det med noe positivt og velger deg fremfor andre.