18 geniale tips til markedsaktiviteter på Snapchat
Selv om innhold på de fleste andre sosiale medieplattformene vil være der for alltid, så scroller brukerne forbi innholdet raskt. Det er faktisk så mange som 50% som aldri kommer til å se det igjen. Business Insider melder også at Snapchat har over 8 milliarder videovisninger hver eneste dag. Det er samme videovisningstall som Facebook har. Digiday melder også at kun Cosmopolitan har over 3 000 000 visninger på Snapchat Discover hver eneste dag! Det er altså ekstremt mange du kan nå ut til på Snapchat!
Dette er min listicle på LinkedIn oversatt fra engelsk til norsk:
Ettersom det ikke er mulig for norske brands å annonsere direkte i Snapchat, må man tenke litt annerledes. I denne artikkelen tipser jeg om hvordan dere kan bruke Snapchat til kreativ markedsføring. Tenk på at Snapchat-innhold alltid må være enkelt. Du har bare noen få sekunder å formidle ditt budskap på, så for å lykkes på Snapchat er det tre enkle ting dere alltid må tenke på: Vær åpen, personlig og overrask dine følgere!
Ingen vil følge en inaktiv profil på sosiale medier!
Uansett hvor mye dere har å gjøre på jobb, er det viktig å være konsekvent. Vanlig annonsering, konkurranser, giveaways og andre aktiviteter minner deres potensielle kunder til å prøve dine produkter eller tjenester.
Og som alltid med markedsføring: Dere må vise frem hvorfor dere er forskjellig fra andre. Enten dere kan tilby god kundeservice, uvanlige produkter eller en one-of-a-kind returrett, er forskjellen mellom din virksomhet og tilsvarende selskaper hva som må markedsføres. I den listen her finner dere mange smarte å kule måter å markedsføre seg på. Men bruk helst min liste til å få inspirasjon. Kom på egne idéer og kule ting dere kan gjøre på Snapchat. Det vinner dere på!
Her er en liste på 15 smarte ting dere kan gjøre på Snapchat:
Live events
Skal dere på en konferanse? Skal laget ditt spille kamp? Intervju foredragsholdere, spillere eller andre hovedpersoner. Vær obs på at innholdet KUN skal kunne/kan sees på Snapchat og ikke i noen andre kanaler. For hvorfor skulle noen ville bruke tiden sin på å legge til dere på Snapchat om de bare kan se filmene på Facebook?
Skal man poste en video i alle sine SoMe, skal det helst være for å promotere deres andre kanaler. F eks. laste opp en snap på Facebook å si at det finnes mer for den som legger dere til på Snapchat.
Produktlanseringer / Sneak peaks
Skal dere lansere et nytt produkt? Ta bilde av produktet og legg på noen effekter som gjør det vanskelig å se hva det er. For hver dag legger dere på mindre effekter for at siste dagen avsløre hva det er. Det engasjerer og gjør dine følgere nysgjerrige. Det er også veldig enkelt å gjøre en gjettekonkurranse av dette. For eksempel kan den som gjetter riktig først få produktet dere skal lansere?
Q/A
Q/A (Questions and answers) er veldig populært på sosiale medier. Det er jo faktisk nesten det som ER sosiale medier. Det er faktisk veldig mange bedrifter glemmer at monolog IKKE fungerer på SoMe.
For eksempel: Sett av én dag i måneden der følgerne kan få stille sine spørsmål til en spennende person i deres bedrift. Legg ut svarene på My Story.
Kampanjekoder
Ved å lage en snap som inneholder en kampanjekode, tvinger (på en positiv måte) dere følgeren å ta skjermbilde. Da vil innholdet vare lenger enn 10 sekunder og følgeren vil med stor sannsynlighet dele bildet med sine venner.
Giveaways
Noe som ofte blir gjort, ettersom det fungerer, er å gi bort giveaways. Det går vell ikke én dag uten at man ser noen gi bort en premie til en tilfeldig utvalgt som liker/deler/kommenterer en post på Facebook. På samme måte kan man gjøre på Snapchat.
Eller det kan for eksempel være at dere gir bort noe til de 100 første som følgere dere på Snapchat.
Bloopers
Lager dere (web)TV-program? Legg ut bloopers fra innspillingen på Snapchat! Har ikke sett noen gjøre det før, men det hadde blitt en suksess. Det er jeg sikker på.
Behind the scenes
Apple har et Snapchat-konto for Apple Music som gir en bak-kulissene-titt på Beats 1 Radio som ofte får besøk av store artister. Kontoen gir et interessant innblikk i DJ/programledernes liv. De intervjuer artister og lar de svare på spørsmål som brukerne spør om via Snapchat.
Geofiltere
Jeg har de seneste årene laget mange geofiltere til Snapchat. Det er en smart måte å få andre til å bruke dine kreativer til sine snaps. For eksempel laget jeg et filter til RED Gruppen som blir mye brukt av oss som jobber her (hei gratisreklame!). Her kan du lese mer og laste opp dine egne snapfiltere:https://www.snapchat.com/geofilters
En morsom ting Snapchat gjorde mot Facebook og Google i fjor var at de lagde noen mindre positive geofiltere som kun kunne brukes når man var i FB eller Googles HQ.
Tegnekonkurranser
En funksjon mange liker på Snapchat er tegnefunksjonen. En idé kan være å ha en tegnekonkurranse der følgerne må sende sine tegninger til dere. For eksempel: Brukerne vet at hver fredag kl 09:00 kommer en ny konkurranse ut på deres ”Story”. Da gjelder det å svare på oppgaven innen kl 16:00 med en tegning. Den mest kreative idéen vinner.
Eller hva med å la dine følgere få lov å designe ditt produkts neste emballasje ved hjelp av tegnefunksjonen på Snapchat?!
Emojikonkurranse
En annen kul konkurranse som ligner litt på tegnekonkurransen er om dere isteden legger ut en emoji på deres ”Story”. Den følgeren som klarer å ta en selfie med en grimasje som ligner mest vinner.
Bruk følgerne som jury
La dine følgere få stemme på de beste bidragene ved å ta screenshot/skjermbilde/skjermdump av det bidraget de liker best. Når noen tar screenshot får nemlig du beskjed om det, og du ser enkelt hvor mange som har gjort det.
Bruk influencers
Sour Patch Kids brukte styrken i ”Influencer-markedsføring” og lagde sammen med Vine-stjernen Paul Logan en rekke snapfilmer under en 5-dagers periode.
http://www.youtube.com/watch?v=EG-1DpHvi8s
Resultat:
120 000 nye følgere på Snapchat
Mer enn 6 800 000 impressions
Mer enn 26 000 skjermbilde
1 900 mentions på Twitter
Pressemeldinger
Skal dere ut med en nyhet? Tips dine kunder/følgere i andre medier om at de får vite om det som skjer først i Snapchat.
Bytt profilbilde
Snapcode er Snapchats egne vri av QR-kode, og er veldig enkel for besøkerne å bruke. Kodene fungerer perfekt til å bruke som profilbilde på for eksempel deres Twitter- og Facebook-sider.
Sett SnapCode’n på emballasjen
På samme måte som Coca-Cola lot oss få egne navn Sprite inviterer alle sine kunder muligheten å sette sin ”Snapcode” på millioner av Sprite-bokser i Brasil. Ifølge Coca-Cola Brasils byrå, CUBOCC, viser en studie fra Acision at 60 prosent av brasilianske smartphone-brukere foretrekker meldingstjenesterapps som kommunikasjon.
Ved kampanjestart fikk 15 Snapchat-influencers sine Snapcodes printet på Sprite-bokser. CUBOCC melder at disse brukerne tredobblet i antall følgere de siste to ukene.
http://www.youtube.com/watch?v=_6inPSByRJY
Bruk SnapCode’n på utendørsreklame/print
En rask og effektiv måte å få kontakt med kunder digital er å bruke SnapCode’n i print og utendørsreklame. Hva med å gi alle som legger dere til med Snapcode rabatt på 10% ved neste kjøp? Genial måte å få ”offline til online”.
Bruk _»fyll ut»_-innlegg
Lag en snap med en setning tilhengere kan fullføre. For eksempel, hvis du selger dagligvarer, lage et innlegg med et bilde av en bolle. Inkluder en «fyll inn»-post som for eksempel «Jeg elsker å starte dagen min med en bolle med ______». Dette får folk til å snakke om produkter relatert til hva du selger.
Hemmelige koder
”Lås” en side eller nedlastningsfil med et hemmelig kodeord som brukeren kun finner på deres Snapchat.
Samarbeid med andre brands på Snapchat
Enten du driver en liten en butikk, eller et stort multinasjonalt selskap, har du har relasjoner med andre virksomheter. Samarbeid med de på Snapchat ved å tipse dine følgere om at det skjer noe på din samarbeidspartners Snapchat.
Gjør dine følgere berømte
Vis dine kunder at du setter pris på dem ved å dele noen av deres beste bilder på Snapchat. MERK: Sørg for å be om tillatelse til å bruke deres bilder først!
Starbucks er ekstremt flinke på sosiale medier og de bruker denne taktikken ofte. Hver uke viser de takknemlighet for en av sine følgere ved å dele et bilde + gi gave til personen. Bildene de deler inkluderer selvfølgelig Starbucks produkter. Fansen elsker det og det kan hjelpe din bedrifts kundeinnsikt samt fremtidig produktutvikling.
Selv om antallet snapbrukere øker daglig, er det langt færre bedrifter på Snapchat enn i andre sosiale medier. Det finnes ikke så mye tall og statistikk enda på når på dagen man burde snap’e etc. Så her er det viktig at dere tester dere frem selv.
Tenk også på at folk fotograferer og forbruker mer video på sine telefoner for hver dag som går. Hvilket betyr at vi skaper og blir mer komfortable med å se mer og mer vertikal video. De to store appene i 2015, Snapchat og Periscope, er laget for vertikal video. Facebook og YouTube har nylig oppdatert sine mobile app’er til å spille vertikalt. Det er bare å akseptere at vertikal video (og Snapchat) er kommet for å bli.
Skill deg ut fra mengden og begynn å snap!
Var dette nyttig informasjon? Kom gjerne med en tilbakemelding og del artikkelen! 🙂