#   /   #   /   #
spadommer-for-sosiale-medier-i-2016
spadommer-for-sosiale-medier-i-2016
Send e-postKontakt spadommer-for-sosiale-medier-i-2016

Spådommer for sosiale medier i 2016

Det er ikke nytt at sosiale medier er i stadig forandring og det er veldig få som faktisk får med seg alt nytt som skjer. Den største forskjellen fra 2015 heter Snapchat, der vil det nok skje mye i 2016.
Publisert: 7. desember, 2015

Mange mener Barack Oba­mas valg­kamp allerede i 2008, hvor ulike sosiale medier ble brukt, var en stor suk­sess til både å mobilisere vel­gere og til å samle inn mid­ler til valg­kam­pen. Derfor blir det ekstra spennende å se hvordan presidentkandidatene bruker SoMe for å vinne valgkampen neste år og vi kommer sikkert til å få se noen nye trender ifølge av dette.

Mye av det jeg skriver i denne bloggposten kommer garantert være feil. Men SoMe og teknologien utvikles så fort, at selv de mest informerte personene i verden ikke kan forutsi helt nøyaktig hva som kommer til å skje.

Facebook

Reactions

Jeg har tidligere her i bloggen skrevet om Facebooks nye funksjon ”reactions”. Det ble lansert i Spania og Irland for noen måneder siden og blir garantert lansert i resten av verden om ikke lenge.

Skjermbilde 2015-11-29 kl. 16.25.54

 

Oculus

2016 blir året da virtual reality virkelig slår igjennom. Etter at Facebook kjøpte opp Oculus, har Mark Zuckerberg mer eller mindre snakket om 360 graders-video på alle store konferanser han har deltatt på. Og for noen måneder tilbake siden ble det faktisk mulig for hvem som helst å laste opp egen 360 graders-film på Facebook. Slik som FB belønnet (automatisk bedre spredning) de som lastet opp video i fjor, kommer de sikkert til å belønne de bedrifter som laster opp 360 graders-film i 2016.

 

Conversion lift

Facebook Business manager/ads manager/Power Editor blir bare bedre og bedre. I samme stil vil Facebook utvikle tjenester og funksjoner som gjør det enklere for oss å drive markedsføring på FB. Facebook har jobbet med et nytt verktøy, Conversion lift, som skal matche Facebook-annonser med faktiske konverteringer.

Enkelt forklart i fire trinn:

  1. Når du oppretter en Facebook-kampanje, setter Facebook sammen en randomisert testgruppe (folk som ser annonsene) og en kontrollgruppe (folk som ikke ser den).
  2. Annonsøren deler konverteringsdataen fra Facebook på en sikker måte. Vanligvis kommer disse dataene fra kilder som Facebook Custom Audiences-piksel, konverteringspiksel eller ”secure point-of-sale”(POS)-data.
  3. Facebook sammenligner konverteringene i test- og kontrollgruppene.
  4. Resultatene av studien blir gjort tilgjengelig i Ads Manager.

On-Platform content

Vi kommer til å se mer av Instant articles på Facebook. Det vil si at du aldri forlater Facebook selv om du skal lese en artikkel fra et nettsted. Istedenfor å linke til ditt nettsted kommer FB gjøre det mer attraktivt til å bruke deres egen plattform.

Messenger for bedrifter

Flere bedrifter i USA har begynt med ”Messenger for Brands”. Alt av kundeservice blir gjort via Messenger og du skal til og med kunne betale og bytte varer via Messenger.
Messenger for brands

M

”M” er Facebooks variant av Apples ”Siri”, og skal kunne svare på alt det du har å spørre om skriftlig i Messenger. Dette sier Facebooks David Marcus om «M»:

«M is a personal digital assistant inside of Messenger that completes tasks and finds information on your behalf. It’s powered by artificial intelligence that’s trained and supervised by people.

Unlike other AI-based services in the market, M can actually complete tasks on your behalf. It can purchase items, get gifts delivered to your loved ones, book restaurants, travel arrangements, appointments and way more.

This is early in the journey to build M into an at-scale service. But it’s an exciting step towards enabling people on Messenger to get things done across a variety of things, so they can get more time to focus on what’s important in their lives.»

Nye brukere

Det er mye snakk om at Facebook endelig skal være tilgjengelig i Kina 2016. Hvordan det blir og hvor mange kinesere som får muligheten, vet ingen enda.

«Photo magic»

…heter den nye kule funksjonen til Facebook som blir lansert i 2016. Photo magic gjenkjenner personene på bildene dine (som du har i kamerarullen), og med et enkelt klikk kan du dele bildene med personene som er på bildene. Om «Photo magic» kun gjenkjenner dine venner eller også random folk du møter på byen er fortsatt uklart (kanskje litt for creepy?). Alle med Android i Australia kan allerede i dag, ifølge TechCrunch prøve Photo Magic, og blir garantert lansert i resten av verden om noen få måneder.

facebook-photo-magic2

Fanpages

Jeg skrev tidligere her i bloggen om Facebook sitt problem om at nesten ingen brukere går inn på fanpages/sider lenger. De fleste holder seg til feed’en og oppdateringene som kommer der. Det er én av grunnene til at jeg ofte fraråder bedrifter til å legge alt for mye tid/energi/penger på å utvikle cover photos etc. På Instagram er det dog veldig vanlig å klikke seg fra et bilde i feed’en til selve siden for å se på flere bilder. Her har Facebook mye å lære av ”lillebror”.

Instagram

Annonsering
Det ble for bare noen få måneder siden mulig å annonsere på Instagram. Dette vil ta mer av i 2016, og mulighetene å kjøre IG-annonsering sammen med FB-annonsering blir nok bare bedre og bedre.

Discovery 
”Discovery”-funksjonen skal ifølge Facebook forbedres og bedrifter skal enklere kunne få sine annonser der inne på en naturlig måte.

Pinterest

Flere kjøp
Pinterest har aldri tatt helt av i Norge, men i USA er det større og mer populært enn noen gang før. Derfor er det ikke særlig høy odds på at 2016 er året da Pinterest blir en stor SoMe-kanal i Norge.

Twitter

Moments
Moments, som det nye produktet på Twitter heter, viser dagens mest omtalte historier i en ny del av appen. Det blir et magasin-lignende syn på Twitter som fungerer selv om du ikke følger noen. Det er kanskje Twitters beste – og kanskje siste – håp om å tiltrekke en stor ny base av tilfeldige brukere som ønsker å nyte tjenesten uten å måtte finne alle mennesker og bedrifter de burde følge.

Twitter moments

 

Redigere tweets
Ifølge Twitter skal brukere snart kunne redigere sine tweets. Det største problemet ifølge Twitter er at man kan redigere tweets som har blitt «embeded» på nettsider. Men dette fungerer allerede for Facebook, så hvorfor skal det ikke fungere for Twitter?

Reactionstwitter_emoji-640x334
Twitter kommer til å mer eller mindre kopiere Facebooks «reactions», og det har allerede blitt mulig for noen få utvalgte. Så hvorfor vil Twitter gjøre dette? Fordi en emoji sier mye mer enn et hjerte/stjerne. En lansering av denne funksjonen sies å bli i Q1 eller Q2. Det kan faktisk være sånn at vi får reactions på Twitter før Facebook her i Norge.

Snapchat

2015 var Snapchats år. Det er ingenting å diskutere. 2016 blir et tøffere år da de må løse måten bedrifter kan annonsere på uten at brukerne forsvinner/irriterer seg over det. Mange tror Snapchat kommer til å tvinge brukerne til å se en reklamefilm før de får sett snap’en de åpner. Det er jeg sikker på IKKE kommer til å skje.

Filtere
For bare to-tre måneder siden ble det mulig å legge på ”live-effekter” på selfier. I 2016 kommer bedrifter kunne lage egne filtere folk har muligheten til å bruke. I den nyeste oppdateringen av Snapchat står det «gratis/free» på alle filtere, noe som hinter om at noen filtere kommer til å koste penger om ikke lenge. Om det er Snapchat selv som lager og selger, eller om bedrifter har muligheten.

Livestreaming

Meerkat var de første i år til å lansere en enkel tjeneste for å kunne lage sine egne live sendinger på nettet. Twitter lanserte kort tid etter ”Periscope” som fort ble mye større. Det tar nok ikke lang tid før både Facebook og Snapchat lanserer noe lignende (og kanskje bedre?). RIP Meerkat.

TwitchTwitch
Twitch er verdens største community for spillegale mennesker og det kommer til å bli en av de viktigste kanalene for de som vil nå ut til målgruppen M 16-25. Ellers tror jeg annonsering på sosiale medier bare kommer til å bli viktigere for hver dag som går. Adblock er så vanlig nå at til og med Apple har gjort det mulig å blokkere annonser i iPhone/Safari. Det å ikke la besøkere få lese nyheter/se på videoklipp pga adblocking hjelper ikke. Det er på tide å tenke nytt, og der kommer sosiale medier til å spille en stor rolle.

Glem ikke:

viralt innhold

LES OG: Har du en 10% eller 10X mediestrategi for 2016?

Skrevet av:
spadommer-for-sosiale-medier-i-2016 / /
Send e-postKontakt spadommer-for-sosiale-medier-i-2016