Å sponse festivaler er mer enn å bygge stand
Vi går nå inn i festivalsommeren, både publikum og sponsorer. I Norge er festivaler en egen kategori innen sponsormarkedet, og står for nær 10 % av spendingen i et marked på over 4 milliarder kroner. Kategorien teller over 600 festivaler, og 95 % av norske festivaler oppgir å være helt eller delvis avhengig av sponsing for å sikre drift og utvikling. Festivalsponsorater har til felles at de ikke er mediedrevet – slik for eksempel mye i idretten er – og man er derfor avhengig av kreativitet og kløkt for å sikre avkastning. Dette har ledet til mange kreative og gode løsninger, men det er også en rekke sponsorer som ikke evner å hente ut full effekt fordi de misforstår festival som sponsorobjekt. Derfor vil vi i Heia de som vinner dele noen enkle tips vi mener vil hjelpe de fleste.
Tenk festival hele året!
Mest sannsynlig er du allerede for sent ute. Vi har en tommelfingerregel om å se på helårssponsorater som eventbaserte, og på event/festivalsponsorater som helårlige. Festivalaktivitetene dine burde kanskje startet i september. Billettene og mange av artistene slippes før jul, og opp mot 50 % av publikum bestemmer seg 6 måneder før festivalen om de skal reise og hvem de skal reise med.
Tenk mer på publikum enn egen merkevare
Ingen drar på festival for å få en logo slengt i trynet. Man drar på festival for å slappe av og hygge seg med gode venner. Som sponsorer bidrar du jo til å gjøre dette mulig, og under festivalen bør du jobbe for å gjøre publikums opplevelse enda bedre. De bryr seg ikke om deg med mindre du gir dem en god grunn til det, og aktiviteter og løsninger som hever festivalopplevelsen vil sikre at grunnlaget for dialog og involvering er lagt. Et godt eksempel på hvordan en sponsor kan heve festivalopplevelsen er Spotifys pop-up-konserter under Hovefestivalen 2013. Se video her.
Hvor skal vi ha standen vår?
Altfor mange sponsorer begynner å planlegge standen sin lenge før tydelige målsetninger er lagt for sponsoratet. Bygging og drift av en stand koster fort flere hundre tusen kroner, og dersom du ikke selger is eller øl, skal det foregå mye god kommunikasjon i løpet av 3-4 dager for å forsvare denne investeringen. Festivalsponsorater inngås fordi man har konkrete utfordringer man ønsker løst, eller klare muligheter man ønsker å utforske. Kan dette oppnås gjennom andre aktiviteter? Gjennom sosiale medier, opprettelsen av gratis WIFI på festivalområdet, annen fysisk tilstedeværelse, eller samarbeid med andre sponsorer? Prøv å la standaktiviteter være siste utvei, og se hvilke ideer som dukker opp.
Festivaler er sosiale!
Apropos sosiale medier. Er det noe festivalene har, så er det en dedikert og engasjert base i sosiale medier. Er det noe de kan, så er det å holde liv i denne basen året rundt. Hovefestivalen har rundt 75 000 på Facebook, og de bryr seg – hele året. Da Hove la ut nyheten om Skrillex for et par år siden, ble dette delt 10000 ganger fra nettsiden i løpet av noen dager. Tenk hvis du stod som avsender av dette? Som sponsor MÅ man se nøye på hvordan man kan være en naturlig del av dette. Noe annet er å kaste penger ut vinduet.
Innsikt er gull
Og er du først en del av festivalen på f.eks. Facebook, gå i dialog med målgruppen. Hva med å utfordre dem på hva de forventer av deg som sponsor? Hva med å invitere dem inn i din planlegging av festivalsommeren? Du vil kanskje plukke opp noen gode ideer og få noen klare tilbakemeldinger, og du vil uansett sikre at du er i bevisstheten deres idet de tropper opp på festivalområdet.
Gjennom publikumsundersøkelser får du et bilde av hvem publikum er, hvor de kommer fra, hvor gamle de er m.m. Gode publikumsundersøkelser vil i tillegg også kunne gi svar på hva de savner, hva de ønsker seg neste år og hvordan du som sponsor kan utnyttet dette til din fordel. Gjennom publikumsundersøkelsene vi har gjort for Hovefestivalen har vi blant annet bygget opp et eget jenteområde, hvor sponsorer sørger for at jentene på camp får tilgang til alt man trenger av utstyr for å style seg for kvelden. Et tydelig behov som sponsorene nå dekker, og responsen har vært enorm.
Utnytt hele potensialet
Man kan selvsagt ikke gjøre ALT hele tiden, men festivaler kan levere på flere områder enn de som tas i bruk. Vurder gjerne hvordan festivalsamarbeidet kan være en arena for relasjonsbygging, enten eksternt eller internt. Kan du benytte festivalens ressurser i andre sammenhenger til andre tider av året? De kan jo event, skal de håndtere julebordet ditt? De kan ofte sosiale medier, skal de lage en kampanje for deg? Kan dere finne et felles prosjekt i nærmiljøet som dere begge står inne for, og som kan sikre dere begge god oppmerksomhet? Er festivalen du samarbeider med en arena for rekruttering av medarbeidere? Har du andre sponsorater man kan koble på dette? Igjen, man kan selvsagt ikke gjøre ALT hele tiden, men ofte kan og burde man gjøre mer.
Hennings fem tips til sponsing av festivaler
Tenk festival hele året: Vær med på hele løpet. Publikums planleggingsprosess begynner tidlig.
Tenk mer på publikum enn egen merkevare: Hev publikums festivalopplevelse
Festivalspons er mer enn bare en stand: Aktiviteter skal løse dine kommunikasjonsutfordringer
Innsikt er gull: Inviter publikum inn i planleggingsprosessen gjennom publikumsundersøkelser
Utnytt hele potensialet: Ta sponsoratet og festivalen helt ut
Les mer om Heia de som vinner på deres nettsider.