Dagbladet og Norway Cup – et fastgrodd samarbeid
Resultatet ble en revitalisering av samarbeidet, hvor eierskap, helhetlig integrasjon og dagens digitale mediebilde står sentralt.
40-års krisa
Norway Cup stratet opp i 1972 og regnes som en av verdens største fotballturneringer. Med nærmere 4 000 kamper i løpet av en uke har Norway Cup etablert seg som et av landets største og mest kjente eventer med en rekke større sponsorer med på laget, som DNB og Coop.
Det som imidlertid ikke er like kjent er Dagbladets rolle som medarrangør, deleier og viktig bidragsyter helt siden oppstarten.
Dagbladet opplevde at rollen som medarrangør ikke kom tydelig fram, og at potensialet som ligger i eierskapet og samarbeidet ikke ble hentet ut. Da Heia de som vinner! i fjor sommer ble koblet på saken for å revurdere samarbeidet og legge et tydelig løp for veien videre, ble modernisering raskt et nøkkelord.
Mye har selvsagt skjedd siden 1972, men bare de 5 siste årene har mediebildet endret seg kraftig. Dagbladet er nå i konstant omstilling og i knallhard konkurranse med langt flere aktører på langt flere arenaer enn tidligere.
Sponsing har også endret seg. Moderne sponsing handler om mer enn kjøp av sponsorpakker og logoplassering. Det handler om helhetlige samarbeidsavtaler tuftet på felles målsetninger og ambisjoner. Om å etablere gode historier i bunn av sponsoratene, og ikke minst sette målgruppen foran egen merkevare. Det handler også om å bygge kreative uttak basert på innsikt, samt sikre måling og tracking.
Revitaliseringen
Dagbladet ble på mange måter sidestilt med mindre sponsorer, samtidig som uttak og aktiviteter fremsto som isolerte og adskilte fra Norway Cup. Vi i Heia de som vinner! ønsket at Dagbladet skulle ta tilbake eierskapet og bli en integrert del av Norway Cup, med tydelig digital tilnærming til samarbeidet, med tre klare satsningsområder; vertskapsrollen, innhold og kommersielt.
Vertskapsrollen
Dagbladet skal heretter fremstå som det vertskapet de faktisk er. Med 1600 lag, 4 000 kamper og rundt 32 000 deltakere har Norway Cup en enorm oppgave i å sikre god og relevant informasjon til alle – båe før, under og etter turneringen.
Vi integrerte Dagbladet i denne oppgaven. Heretter vil de sammen med Norway Cup stå som avsender av informasjon. Dagbladet vil ikke lenger ha en enkeltstående stand på sletta, men går sammen med Norway Cup om å drifte 3 større informasjonsboder/møteplasser. I tillegg skal det legges en tydeligere strategi for bruk av web og sosiale medier.
Målet er å kommunisere eierskap, samt sikre synlighet og trafikk.
Innhold
Dagbladet lever av å produsere og distribuere godt og relevant innhold. Men det var lite ved samarbeidet med Norway Cup som tydet på dette. Vi etablerte en plan for hvordan Dagbladet kan stå som avsender av innhold før, under og etter arrangementet. Innfallsvinkelen er mobil-first og levende bilder, samt bruk av sosiale medier for spredning. Innholdet vil blant annet bli presentert på dagbladet.no/norwaycup/.
På sikt er målet å gjøre Dagbladet til «Norway Cup-kanalen» på en rekke plattformer.
Kommersielt
Dagbladet eier halvparten av merkevaren Norway Cup, noe som fordrer et sterkt engasjement og en deltakelse i Norway Cup sitt sponsorarbeid. Sponsoravtalene her er tuftet på bruk av Norway Cup sin merkevare, og Dagbladet skal jobbe mot å bli en integrert del av sponsoravtaler og uttak.
Dagbladet har en omfattende portefølje av produkter som kan berike sponsoravtalene til Norway Cup. Store og profesjonelle sponsorer bruker egne, fortjente og ikke minst betalte medier for å fortelle om sine sponsorater og aktiviteter. Ved å involvere seg tyngre i sponsorarbeidet vil Dagbladet også minimere sjansen for at sponsorer tyr til konkurrenter for kjøp av flater og samarbeidsprosjekter.
Veien videre
Det blir spennende å følge Dagbladet og Norway Cup videre. Forutsetningene eierskapet gir er kanskje noe unikt i dette tilfellet, men mange av tankene er mulig å overføre til andre sponsorater og samarbeid.
Se på hvordan du som sponsor kan integreres i sponsorobjektets drift eller oppdrag. Lykkes man her, blir man en del av det målgruppen er glad i. En klar forståelse av egne behov, utfordringer og strategiske målsetninger, gjør det enklere å bygge et samarbeid som leverer konkrete målsetninger og KPI’er. Sponsing skal være god business.
Alt skal være digitalt, og content marketing er årets buzzord. Fotballklubber, eventer, festivaler m.m. sitter på et vell av godt innhold, eller mulighet for produksjon av godt innhold. I tillegg har de ofte en sterk standing digitalt og i sosiale medier. Hvordan kan du som sponsor utnytte dette?
Mange av våre kunder jobber aktivt for å etablere en egen 1-1 dialog med eksisterende og potensielle kunder/interessenter. Mange sponsorobjekter kan være gode plattformer for datafangst gjennom e-postadresser, telefonnummer, digitale spor m.m.
Har samarbeidet grodd fast? Ofte trenger man friske øyne og friskt mot for å revitalisere et samarbeid og stake ut en ny kurs.
Ta kontakt med Heia de som vinner! for en uforpliktende prat om hvordan din bedrift kan gjøre god business av sponsing.