Prisnedgang på TV-annonsering i 2015
Så lenge dagens løsninger på nett gjør at svært få kan huske å ha sett annonser på nett, vil man heller ikke kunne bygge merkevarer gjennom statiske bannere. Selv om det digitale konsumet øker i alle målgrupper, vil levende bilder være en viktig prioritet for de fleste annonsører de neste årene.
Kommunikasjonseffekt i dag
De lineære kanalene vil selvsagt prøve å maksimere inntekter gjennom å sette opp listeprisene sine, men trenden med en svak flytting av seere fra lineær TV til flere levende bildeflater vil gi ledig kapasitet på lineær TV. Dette i kombinasjon med at TV-kanalene aldri har investert mer penger i tablåene sine. Det forandrer dog ikke det faktum at lineær TV er den desidert største mediekanalen for merkevarebygging, og det vil den være i mange år fremover. Som markedsfører, annonsør og rådgiver er det viktig at vi forstår at målgruppen ikke husker om du var innovativ gjennom å prøve nye medier for 5 år siden. Vi må derfor alltid bruke det mediet som har høyest effekt i dag. Det er kampanjen i morra du skal ha slag på kassa fra. Samtidig må vi balansere oss, og ikke undervurdere de andre flatene som eksempelvis datadrevet web-TV hvor riktig bruker kan følges opp med forskjellige budskap i det annonsøren mener er riktig kronologisk rekkefølge til riktig frekvens. Dette er en av de store styrkene til web-TV, som lineær TV foreløpig ikke kan konkurrere på.
Flere løsninger for web-TV
Dette gjør at TV kanalene vil gjøre hva de kan med sine løsninger for web-TV for å generere flere visninger, og vi spår at disse vil være lettsolgte neste år. MTG snakker om at de vil flytte sin web-videoplayer inn på annonsørenes nettsider om mulig. Alt handler om å skape flere visninger til syvende og sist, uavhengig av flate. Vi har tro på, og ser frem til at man vil kunne gjøre mye mer datadrevne kjøp av levende bilder på nett neste år. Det er virkelig her mange publisister på levende bilder vil kunne få det godt fremover, gitt at du har riktige seere. En felle som mange vil gå i er at man legger på så mye data at målgruppen blir svært smal, eller at man kjører så høy frekvens på retargeting at man ender opp å kaste penger ut vinduet for å treffe en veldig liten målgruppe.
Hvilke programmer satses det på?
Innholdet man tilbyr uavhengig av flate, vil være «make or break» for hvor mange seere de ulike TV-kanalene produserer. Ser man på de lineære kanalene så er det TV2 som tar størst risiko til våren. 10 nye programmer, pluss gammel moro gjør kanalen til et større wildcard enn vi har sett tidligere. Vi tror nok allikevel de kommer til å produsere seere i bøttevis. Mye av dette vil komme fra brede og ufarlige programmer, som i grunn bare er en variant av programmer vi har sett før. Eksempelvis «En Kveld hos Kloppen», hvor kjente mennesker kommer hjem til Solveig Kloppen for å spise middag. «Dropped – Heltenes kamp» er også et program som vi har sett lignende av før på andre kanaler, hvor kjendiser skal finne veien «hjem» etter at de har blitt sluppet av i ødemarken. «Mitt dansecrew» tror vi blir et «Skal vi danse 2.0». Hvem vil ikke se kjente mennesker utenfor comfortsonen gjøre sitt beste i breakdance? Vi tror det kommer til å levere veldig bra med seere. Utenom de nye kommer også mange gamle travere som vi vet virker godt, vi nevner «Hver gang vi møtes», «The Voice», «Senkveld med Thomas og Harald», «Tid for hjem», «Vårt lille land», «TV 2 hjelper deg», «God kveld Norge», «God morgen Norge», «Norges Grillmester» og «Hotel Cæsar» (foreløpig). Dette gjør at TV2 gjennom 2015 også vil kunne kjøpe seg markedsandeler gjennom trygge kort, selv om de ikke trenger alle seerne. Fra utsiden ser det ut som en høy kostnad for å trygge markedsandeler.
TV2 lanserer også TV2 Humor, dette blir en ny TV-kanal fra mars. Det meget positive er at de skal sende ferske episoder av Jimmy Fallon som er «hot, hot» i USA. At de videre velger å sende serier som «2 Broke Girls», «Modern Family», «Fresh Prince Of Bel Air» , «That ’70s show», «New Girl», «South Park» og «My Name Is Earl» anser ikke vi som hverken en kjærlighetserklæring eller et godt frieri til den yngre målgruppen som de prøver å nå.
SBS Discovery ligger heller ikke på latsiden og kjører i gang en blanding mellom det trygge og det nye til våren. «Mellom bakkar og berg» og «Årskavalkaden» er vi veldige spente på hvordan vil gå. Ellers kommer det mange programmer som har virket svært godt de siste sesongene, og vi får se nye episoder av «Helt perfekt», «Neste sommer», «Åndenes makt», «4-stjerners middag» og «71 grader nord – Norges tøffeste kjendis» for å nevne noen.
MTG og da særlig TV3 har et mellomår i 2015 med ny sjef, og vi forventer å se de største endringene i 2016. Nytt er program som «Bertrands Metode» som skal hjelpe deg å mestre bedre, dette tror vi er riktig i tiden og vil gi seere. De vil også trygge formater som «Hundepatruljen» som følger Oslo-politets hundepatrulje, «Boligjakten», «Masterchef», «Luksusfellen», «Brannstasjonen», «Pascals Konditori» og ikke minst «Paradise Hotel». Det blir spennende å se hvordan TV3 endrer seg med ny ledelse fremover. Vi vet dette tar tid og de vet det også selv, så får vi se hvilken tålmodighet MTG-sjefene har for den nye ledelsen i Norge. Vi håper TV3 henter seg opp, for ingenting er bedre for annonsørene enn å ha tre sterke TV-hus.
Oppsummert til slutt vil stikkordene for 2015 være;
- Lavere priser
- Flere flater for video,
- Overkapasitet hos kanalene
- Stabil TV-seeing totalt sett,
- De yngre vil fortsette å falle svakt for lineær TV
- Og best av alt; totalt sett et kjøpers marked i 2015