Høydepunkter fra eHandelsdagen 2014
Helt i bunnen finner du en liste over punkter fra miniforedragene som vi fikk ned på papir. Har vi glemt å ta med noe viktig? Tweet til Therese eller send en e-post på therese@redperformance.no. Saken er tidligere publisert på RED Performance sin blogg.
Innholdstrategi og SEO for nettbutikker
Ved Magnus Strømnes Bøe, partner og Head of SEO i RED Performance
RED Performance hjelper bedrifter med å få bedre resultater på nett. Både med betalt søk og organisk søk. Organisk søk, er det samme som search engine optimization (SEO).Lag innhold som løser problemer som er relevante for din merkevare
Montér er godt synlige på «bygge terrasse», selv om det de selger er «terrassebord».
Delbart innhold er godt innhold
Qz.com publiserer ikke innhold som har en lengde mellom 500 og 800 ord da de har funnet ut at dette ikke blir delt. For Qz.com fungerer veldig kort og aktuelt innhold og lange dyptpløyende artikler. Finn ut hvilket innhold som fungerer for deg og hva som blir delt i din bransje, og ta lærdom av det.
Plasser innholdet ditt også utenfor nettstedet ditt
På den måten er det mye lettere å få eksponert deg og det du tilbyr overfor de som ikke kjenner deg. I tillegg er det lettere å få lenker og omtale på den måten, noe som Google vektlegger. Innhold utenfor nettstedet ditt gjør deg mer synlig i organisk søk.
«Drit i konverteringsraten, så lenge omsetning og trafikk vokser betyr det bare at du får nye brukere!»
De siste trendene innen konverteringsoptimalisering
Ved Mogens Møller Mogens er spesialist i konverteringsrateoptimalisering. Konverteringsoptimalisering dreier seg om å forbedre nettsiden, slik at brukerne som besøker siden utfører den ønskede handlingen.
De fleste nettbutikker er ordremottakere
Dette er ikke godt nok i 2014. Nettbutikker må være selgere, rådgive kundene og lede til kjøp.
Vis gode produktbilder
Gjerne så mange som mulig. Det øker konverteringsraten (eBay økte konverteringen med 7% ved å bruke to produktbilder i stedet for ett). Bruk overlay i videoannonser («shop this item» overlay for et klesmerke).
Bruk filtre på mobile enheter
Ellers forsvinner kundene raskt. Man ønsker ikke å bla gjennom en lang liste på mobil. Gjør søk like enkelt på mobil, som på data.
Pop-ups er ikke farlige
Hvis de brukes intelligent og med omtanke. Case: Pop-up førte til 591 % flere påmeldinger til nyhetsbrev.
«25 % forlater nettsiden dersom lastetiden er på 4 sekunder eller mer!»
Bruk av Facebook for salg i nettbutikker
Ved Mats Lyngstad Mats jobber med Facebook i Venture Factory. Mats Lyngstad snakket om hvordan man kan selge med Facebook, og lykkes. Først og fremst må annonsører optimere annonser og innlegg for News Feed og ikke selve siden. Det er kun et fåtall som besøker den. Du må designe historiene dine for newsfeed. Ved å bruke egendefinert publikum fra din egen database og speilpublikum, kan du nå eksisterende kunder eller kunder som likner de. For å lykkes med eHandel på Facebook – kort oppsummert:
- Bruk målrettet distribusjon
- Lag en fleksibel plan
- Design historier for News Feed, ikke Company Page.
«Test -> Analyser -> Juster = repeter!»
Enhanced eCommerce i Google Analytics
Ved Eivind Savio Eivind er fagansvarlig for webanalyse i Metronet. Metronet jobber med strategisk rådgivning, design og utvikling av digitale løsninger. Enhanced Ecommerce gir deg muligheten til å analysere og optimalisere hele kundereisen i nettbutikken. Ved hjelp av Enhanced Ecommerce kan man blant annet se:
- Hvor mange som besøker en produktside og hvilke produkter som blir besøkt
- Hvilke produkter og merker som har blitt vist på hvilke sider
- Hvilke produkter brukerne klikker på
- Hvor mange og hvilke produkter som legges til/slettes fra handlekurven
- Hvor mange som starter på utsjekksprosessen og hvilke valg de gjør
Å annonsere mot kunder som allerede har besøkt nettsiden kalles remarketing. Dette er også mye mer tilgjengelig med dette hjelpemiddelet. Enhanced Ecommerce er med andre ord et kraftig hjelpemiddel for nettbutikker for å kunne optimalisere salg og brukeropplevelse.
«Grafer som går opp er VAKKERT!»
Hvordan lykkes med eHandel?
Ved Karl Philip Lund Karl Philip er eier av og driver selskapet Kingspoint. Kingspoint hjelper bedrifter med å øke salg, og fokuserer på å øke online salg. Hvilket bord skal du sitte på for å lykkes med eHandel? I poker er det viktigste at du setter deg på det riktige bordet. Det samme kan sies om ehandel, det er om å gjøre å velge riktig bord her også. Karl Philip definerer tre konkrete tiltak for nettbutikker for å øke salg:
- Bruk pop-ups – Tilpass til mobil
- Få tak i e-post tidlig – Log-in med Facebook er ikke fordelaktig viser studier
- Lek med ord – Den mest effektive måten å gjøre konverteringsrateoptimalisering på
«SEO, SEM, CRO eller RTB? Gå for BKO – BankKontoOptimalisering!»
Høydepunkter fra miniforedragene:
- Skriv gode produktbeskrivelser som fokuserer på fordeler, ikke egenskaper
- Merking med Trygg Ehandel ga økt konverteringsrate med 18,7 %
- 41 % handler på nett i måneden
- 25 % som har kjøpt på nett refunderer varer
- 7 av 10 ungdom prøver i butikk og handler på nett
- 9 av 10 handler på nett
- Norske nettbutikker må tenke internasjonalt – og tørre!
eHandelsdagen var utrolig nyttig og godt gjennomført. Med en strålende konferansier i Hans-Petter Nygård Hansen, med dyktige foredragsholdere og topp oppvartning, ble det en svært lærerik og vellykket dag! Bra jobba Inevo og Kenneth Dreyer!