Stabil TV-seing i 2014
Uendret TV-konsum
Store idrettsarrangementer er en viktig driver for TV-seing og bidrar i år til å holde konsumet stabilt på 158 minutter per dag. Selv om seingen på digitale plattformer satt nye rekorder under vinter-OL og fotball-VM, foregår altså mesteparten av seingen på den store skjermen gjennom kringkastet TV. Mesterskapseffekten ser vi tydelig på toppene i februar og juni/juli. På ukesnivå ville toppene vært betydelig høyere da mesterskapene ikke gikk gjennom hele måneden. I månedene utenfor OL og VM ser vi imidlertid tendenser til et noe nedadgående TV-konsum.
Flere ser på TV
Vi ser fortsatt mye TV og 90 % av den brede målgruppen personer 20-60 år ser på TV i løpet av en uke. Det er en økning på 2 prosentpoeng i forhold til tilsvarende periode i fjor. Her er det interessant å merke seg at OL i februar ikke ser ut til å hente nye seere, men at de som ser, ser mer. Grunnen til at juli-tallene er vesentlig høyere i 2014 enn i 2013, er to-delt; 1) TV-målingene inkluderer nå seing utenfor hjemmet. Tidligere ble TV-seing på for eksempel hytter og puber ikke registrert. 2) Fotball-VM.
Kommersiell TV-seing styrker seg
Fjoråret begynte med et sterkt NRK, primært drevet av vintersport og fravær av større produksjoner på de kommersielle kanalene. Ser man på 1. kvartal i år, tegnes imidlertid et annet bilde. Gjennom OL har TV 2 klart å ta betydelige andeler fra NRK, også i månedene etter mesterskapet. Det tyder på at TV 2 har klart å kapre trofaste NRK-seere 0g dermed bidratt til å løfte kommersiell TV-seing. Under både OL og fotball-VM får vekstvinneren SBS Discovery en naturlig dip, men dette er kun kortvarig tilbakegang da kanalhuset har vokst i alle måneder uten mesterskap. Kampen mellom SBS Discovery og TV 2 begynner nå virkelig å tilspisse seg. Denne gleder vi oss til å følge utover høsten, når TV 2 ikke har et mesterskap å vise og SBS Discovery investerer rekordbeløp i både egenproduksjoner og sportsrettigheter. Det blir også spennende å se om den nye MTG-sjefen Morten Micalsen klarer å snu kanalhusets negative utvikling. Uansett hva som skjer, har vi troen på et styrket kommersielt TV-univers.
Trykk her for en mer detaljert oversikt over markedsandeler
VM-dominans i juli
Ikke overraskende er det VM-sendingene som topper listene over mest sette programmer i juli. Årets finale mellom Tyskland og Argentina trakk i gjennomsnitt 1 461 000 seere over 12 år. Til sammenligning ble finalen i Sør-Afrika i 2010 sett av 1 287 000. Seertall angir gjennomsnittlige seertall i målgruppen personer over 12 år.
Kanal | Program | Seere i (000) |
NRK1 | VM: Tyskland – Argentina | 1 461 000 |
TV 2 | VM: Brasil – Tyskland | 1 242 000 |
TV 2 | VM: Nederland – Argentina | 1 160 000 |
NRK1 | VM: Tyskland – Frankrike | 1 072 000 |
TV 2 | VM: Brasil – Colombia | 1 022 000 |
NRK1 | VM: Etter kampen | 1 006 000 |
NRK1 | VM: Brasil – Nederland | 973 000 |
NRK1 | VM: Nederland – Costa Rica | 932 000 |
NRK1 | VM: I pausen | 833 000 |
TV 2 | VM: I pausen | 778 000 |
NRK1 | VM: Belgia – USA | 720 000 |
TV 2 | VM: Argentina – Belgia | 699 000 |
TV 2 | VM: Argentina – Sveits | 677 000 |
NRK1 | Dagsrevyen | 508 000 |
NRK1 | Skishow på sommerføre | 494 000 |
NRK1 | Andreas Diesen portretter: Vazelinas | 479 000 |
TV 2 | VM: Etter kampen | 475 000 |
NRK1 | 2012 Ouverturen – Ingrid Bjørnov | 471 000 |
NRK1 | VM: Avslutningsseremon | 464 000 |
NRK1 | Sommeråpent | 457 000 |
TV 2 | VM: Før kampen | 439 000 |
NRK1 | Luftens lavpris-baroner | 434 000 |
NRK1 | Dagsrevyen 21 | 434 000 |
NRK1 | Fleksnes: Det er noe som går | 409 000 |
NRK1 | 20 spørsmål | 406 000 |