Ser 300 TV-reklamer i uken
Når man da tar inn i regnestykket at ca. en tredjedel av de samme tv-seerne bruker smarttelefon/nettbrett i kombinasjon med TV-tittingen, sier det seg selv at det er en hard kamp om oppmerksomheten der ute.
Analyser vi i RED Media Consulting har gjort for mange av våre kunder innen e-commerce tilsier at mobilbruken går rett i været under reklamepausen. Mens normal trafikk fra mobile enheter hos enkelte nettbutikker ligger på 30-40%, ser vi ofte at den stiger helt opp til 90% like etter TV-reklamen har gått! Dette forteller oss at til tross for det faktum at mobile enheter stjeler oppmerksomheten bort fra TV-reklamen, gir den også unike muligheter for å dra seerne rett inn i butikken, mens de fortsatt sitter godt plantet i sofaen.
Engasjer gjennom lyd
Mobilen som innkaster til nettbutikk høres vel og bra ut, men for at man skal utnytte dette potensialet må jo folket der hjemme faktisk rette oppmerksomheten opp fra mobilen og mot TV-en… Så da er vi vel like langt? Eller kanskje ikke. En britisk studie utført av Thinkbox analyserte 600 timer med video av enkeltpersoner og familier som så på TV hjemme i stua. Et av funnene de gjorde var at folk som aktivt brukte mobil eller nettbrett under reklamepausene først rettet oppmerksomheten mot TV-en når enkelte lyd-triggere dukket opp. Dette var ofte lyder som uttrykte reklamens tilhørighet i en kategori som interesserte seeren, eller bruk av en stemme som seeren kjente igjen fra før, f. eks. en kjendis. Latter eller skrik av glede fikk også folk til å løfte blikket opp på TV-skjermen. Lyd er rett og slett viktigere enn noen gang! Av denne grunn er det viktig å tenke seg nøye om før man bestemmer seg for å droppe voiceover på reklamefilmen. For en multitasker vil lydsporet være avgjørende – tenk at lyden må kunne bære mye av historien alene.
Tilstede på TV og smarttelefonen
Dagene da man trengte en nettadresse i selve reklamefilmen er forbi! I disse dager skriver folk «vg» i søkefeltet og klikker seg via google slik at de slipper arbeidet det krever å skrive «.no». Har du noe om produktet ditt på nett som engasjerer kundene dine? Gjør det lett for folk å finne! Pass på at du har en tydelig tilstedeværelse på søkeord folk bruker for å lete etter produktet du har i reklamen. Har reklamen din til hensikt å selge charterreiser til solfylte strøk kan det godt tenkes at folk kun får med seg sol og strand på reklamefilmen, og om ikke din nettside dukker opp tidlig på relevante googlesøk kan det godt være du nettopp sendte en potensiell kunde rett inn i konkurrentens nettbutikk på dine reklamekroner. Gratulerer!
Bank budskapet inn i hodet på folk? Tja..
Noe som går igjen i TV-analysene vi gjør for våre netthandelskunder er at reklame sendt på de mindre TV-kanalene ofte bidrar med et høyere antall besøk per krone anvendt, altså er dette ofte mer kostnadseffektivt. Grunnen til dette er antall ganger seerne blir eksponert for budskapet. Små kanaler har færre seere, noe som gjør at man kan ligge jevnt på hele dagen på et rimelig budsjett. Ser Ola Nordmann 50 reklamer på èn dag, samtidig som han surfer på smarttelefonen og snakker med Kari Nordmann om hvordan dagen har vært, må han nok informeres en god del ganger før han får med seg at nettbutikk.no tilbyr gratis frakt ved kjøp av varer over 650 kroner kun frem til neste lørdag (!).
Våre råd
- Fokuser på fordelene ved multitasking og utnytt mulighetene ved å ha en mobilvennlig side og være tilstede på søk.
- For en multitasker vil lydsporet være avgjørende – tenk at lyden må kunne bære mye av historien alene.
- Tenk deg nøye om før du dropper voicen på en reklamefilm
- Har du et begrenset budsjett anbefaler vi å fokusere på små kanaler som treffer rent i målgruppen, og heller være tilstede hyppig her. Husk at det er mange som kniver om oppmerksomheten der ute, folk kan godt se reklamen din en god del ganger.
- Er trafikk på nett en av dine KPIer, ta kontakt med oss for en effektanalyse.