#   /   #
 
dentsu X
Redaksjonen
Send e-postKontakt dentsu X

Målgruppens perspektiv trumfer alltid bedriftens

Nå som medieplattformer smelter sammen og målgruppen ikke lenger er passive mottakere av budskap, er det viktigere enn noen gang å fokusere på sluttkundens ønsker og behov.
Publisert: 22. september, 2017

– Tankesettet som marketing har vært forankret i gjennom årtier har bygget på bedriftens USPer og ikke sluttkundens følelser og hva de egentlig leter etter. Det åpner for uante muligheter for bedrifter som virkelig bryr seg om innsikt om forbrukeren som grunnlag for godt innhold, uansett spredningsform,  sier Christian Espeseth, Strategisk Direktør i RED.

Det er de fem selskapene RED Media ConsultingRED PerformancePlapre, Heia og Retail in Media som inngår i RED, ledet av Maria Aas-Eng.

– Drivkraften bak alt vi gjør i RED er og har alltid vært å finne kjernen i våre kunders mulighetsrom. Finne den gode historien, uavhengig av kanaler og teknologi. Den gode historien som både våre oppdragsgiveres kunder, medarbeidere og samarbeidspartnere kan ta til seg, fortelle om og ikke minst få lyst til å dele, sier Espeseth.

Tverrfaglige team

– Vi tror vi gjør dette best ved å ta vare på kompetansen i solide spisskompetansemiljøer i RED som jobber tett med kundene. Samtidig inspirerer vi våre medarbeidere til å jobbe på tvers i felles kundeteam. Team som speiler våre kunders salgs- og markedsorganisasjon og som måles på de samme områdene som kundens egne team, forteller han videre.

RED-metoden – fra målgruppeinnsikt til reell involvering

Christian Espeseth sammen med RED sitt innsikt-team og Jan Blickfelt er også hjernen bak RED-metoden som nå er tatt i bruk. En metode som er utviklet for å også kunne tenke historiefortelling i et ekte 360 graders perspektiv på tvers av alle aktivitetsarenaer. Det hele bygger på innsikt og analyse, via merkevareplattform, til historiefortelling og spredning. Historiefortelling tilpasset de ulike flatene, enten de er egne, fortjente eller kjøpte medier; digital annonsering, nettsider, sosiale medier, kundedialog, nettbutikk, telemarketing/kundesenter, butikk, magasin, printannonser og TV. Mulighetene i dag er uendelige, forklarer han.

Maksimal effekt

RED hjelper sine oppdragsgivere å hente ut maksimal effekt med fokus på både Return On Investment og Involvement. Forutsetningen for å kunne gjøre det er i følge Espeseth at forbrukerinnsikt, historiefortelling, forretnings- og kommunikasjonsstrategi, kreativitet og spredning må settes i et silofritt system.

– Strategisk utvikling, kommunikasjonsutvikling og spredning er ikke lenger frittstående poster, men en kontinuerlig samhandling. Dette tror vi sterkt på, så sterkt at vi STÅR PÅ STOLEN når vi mener det er viktig for å oppnå best mulige resultater for vår kunder på både kort og lang sikt, sier han.

– Kaffen står klar for de som vil høre mer om hvordan vi tenker når vi jobber etter RED-metoden, avslutter Christian Espeseth.

Skrevet av:
dentsu X / Redaksjonen /
Send e-postKontakt dentsu X