Synlighet i lokalt søk blir vanskeligere
Pigeon er Googles siste oppdatering av deres rangeringsalgoritme. Google kommer med endringer i sin algoritme i snitt annenhver dag, men disse er som regel veldig små. Denne oppdateringen er større – andre større oppdateringer er for eksempel Panda og Penguin. Per august 2014 er Pigeon kun rullet ut i USA, men duen kommer til Norge.
I skarp kontrast til avdøde Odd Børretzen elsker jeg måker.
De ser helt idiotiske ut og er stokk dumme.
Fantastisk underholdningsverdi for meg.
Som en god nummer to over fugler jeg stopper opp for å ta en titt på kommer duer.
De er konstant kåte og hjerneløse flokkdyr – og er nesten like teite. Slår gullrekka wings down.
Vet at pensjonisttilværelsen min kommer til å være rasende festlig,
såfremt brødsmuler eksisterer i fremtiden.
Pigeon
Googles siste oppdatering, som har fått kallenavnet Pigeon, er nå rullet ut i USA.
Denne oppdateringen, til tross for at det er en due, er jeg ikke så veldig positiv innstilt til.
Pigeon-oppdateringen går ut på følgende:
- Resultatlisten til lokale søk i USA har blitt påvirket – som pigeon watchers of Miami, eller mer realistisk; restaurants in South Beach
- Lokale aktører blir nedprioritert. Det innebærer at restauranten på hjørnet kommer lenger ned i resultatlisten.
- Aggregatortjenester, som Yelp, Tripadvisor og så videre blir prioritert opp. Så Google prioriterer disse fremfor å gi brukeren et umiddelbart svar.
Det er ikke blitt rullet ut i andre markeder ennå, og det er en mulighet for at den blir tatt bort – men sannsynligvis ikke.
Jeg antar at Google gjør dette fordi endringen prioriterer opp verdien av betalt søk / Google AdWords, og antakeligvis fordi aggregatortjenestene tilbyr bedre brukeropplevelse enn de lokale aktørenes hjemmesider. Logisk sett har de større tjenestene mer å rutte med til brukeropplevelse og større evne til å lage engasjerende innhold enn hva den gjengse lokale aktør har.
Hva bør du gjøre for å takle Pigeon?
Tips #1: Vis at du er unik
Kutt ut dårlig innhold og innhold som ikke fungerer, invester i brukeropplevelse og søkemotoroptimalisering og sørg for å reservere noe eget innhold for din egen side
Tips #2: Invester tid og penger i aggregatorer
Jobb med å få gode anmeldelser i Google+ / Google My Business, 1881.no, Gule Sider, Yelp, Tripadvisor og eventuelle andre autoritære (puh) lokaltjenester for din bransje.
Tips #3: Kjøp Google AdWords
En godt oppsatt kampanje som fokuserer på lokalsøk er kostnadseffektivt, dersom det gjøres riktig.
Tips #4: Skaff deg alternative kilder for trafikk
Ikke bli for avhengig av Google. Invester eksempelvis i lenkebygging som også gir reelle klikk. Som en lokal aktør har du større handlingsrom enn en nasjonal aktør til å få lenker fra relevante sider. En god lenkestrategi hjelper deg med å jobbe riktig med dette. Andre kanaler som du må ha god kontroll på er e-postdialog, sosiale media og
Hva blir neste dyr / oppdatering?
Porcupine?
Nettsteder med uvennlig dialog får dårligere synlighet? Kanskje noe som kan knyttes opp mot manglende universell utforming? Det hadde vært ålreit og rettferdig.
Poodle?
Nettsteder med latterlig design blir straffet? Nei, ikke Poodle. For Guds skyld ikke Poodle. Arngren.net er en Poodle, men nettstedet er så mye moro på ett sted – det fortjener synlighet i Google.
Innsalgsvarsel: Dette kan du få hjelp med fra RED Performance. Ta kontakt med søkeekspertene.
Denne artikkelen ble opprinnelig lagt ut på RED Performance sin blogg og er noe endret.
http://www.redperformance.no/bloggen/pigeon-oppdatering-google/